23948sdkhjf

Analyse: Fødevaremærkninger har høj troværdighed

Forbrugerrådet Tænks ”Analyse af 21 ’grønne’ mærker” viser, at dagligvarekædernes egne varemærker i vid udstrækning lever op til forventningerne.
Stadig flere fødevarer og non-food-produkter bærer grønne mærker, der leder tankerne hen på miljø og økologi. Og selv om en stor del af mærkerne lanceres af dagligvarekæderne selv, er der ingen problemer med at leve op til det, de står for.

Det viser ”Analyse af 21 ’grønne’ mærker”, der er udarbejdet af Forbrugerrådet for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og Miljøstyrelsen.

- Det er godt, at de grønne mærker lever op til det, de signalerer. Når forbrugerne står ude i butikken og vælger et produkt med et grønt mærke på, er det vigtigt, at de kan stole på, at produktet rent faktisk har en miljørigtig profil, siger vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Hanne Kristensen.

Ny fødevareminister freder populært Ø-mærke

Det røde Ø-mærke med teksten 'Statskontrolleret økologisk' har en genkendelsesgrad på 99 procent blandt danskerne. Alligevel foreslog Europa-Kommissionen i foråret at forbyde det, så man fremover kunne opnå fuld fokus på EU’s egne økologimærker.

Det kommer dog ikke til at ske, lyder det fra den nytiltrådte fødevareminister:

”Både økologerne, forbrugerne og jeg selv er meget glade for det danske Ø-mærke. Jeg har gjort det klart for Kommissionen, at Danmark ikke kan acceptere et forbud mod Ø-mærket. Efter et møde med landbrugskommissær Dacian Ciolos har jeg netop fået håndslag på, at EU ikke vil afskaffe det danske Ø-mærke. Jeg er meget glad for, at vi nu har reddet Ø-mærket,” siger fødevareminister Dan Jørgensen.
Skal være nemt for forbrugerne
Til gengæld er det langt fra alle mærkerne, der er lige kendte hos forbrugerne. Coops Änglamark har en genkendelsesgrad på 93 procent – hvilket kun overgås af det røde Ø-mærke – mens Levevis genkendes af 74 procent af forbrugerne.

Men over halvdelen af de resterende mærker i testen genkendes kun af hver anden forbruger eller langt færre. Og det ærgrer Hanne Kristensen:

- Det skal gerne være nemt for forbrugerne at finde oplysninger om, hvilke mærker der er, og hvad de står for. Jeg håber, at detailhandlen vil følge opfordringen til at synliggøre informationen om mærkerne helt ude i butikken, siger hun.

Kombineres med officielle mærker
På den anden side får dagligvarekæderne ros for at kombinere anvendelsen af egne mærker med de officielle mærker. Det giver både forbrugerne tryghed, ligesom det giver dagligvarekæderne mulighed for at brande egne varemærker i positivt selskab.

- Det er rigtig positivt, når dagligvarekæderne anvender de officielle miljømærker i deres egen varemærkning og markedsføring. På den måde kan man som forbruger være mere tryg ved, at supermarkedernes egne mærker i høj grad også lever op til de standarder, som varer med Svanen, Blomsten eller Ø-mærket har, siger vicedirektør i Miljøstyrelsen, Michel Schilling.

Læs ”Analyse af 21 ’grønne’ mærker” her.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078