Ny direktion skal booste nye Coop-initiativer
Coop vil i 2014 kæmpe for flere markedsandele ved at rette fokus på kvalitetsmad og ved at ændre i organisationen.
Derudover oprettes en stilling som koncerndirektør med ansvar for medlemsvirksomheden, ansvarlighed, kommunikation/presse og innovation. Den post besættes af nuværende internetdirektør Gregers Wedell-Wedellsborg. Det oplyser Coop i en meddelelse.
- Den nemmeste måde at gøre noget for at forbedre lønsomhed, ville være her og nu at lukke en stribe butikker, der giver underskud. Men det vil vi ikke. I stedet vil vi ændre måden, vi arbejder sammen på og måden, vi angriber markedet på, siger administrerende direktør Peter Høgsted om baggrunden for Coops nye strategi.
Han mener, at tiden er kommet til at tage et opgør med vanetænkning og traditioner i dansk dagligvarehandel.
- Jeg vil gerne have, at vi fremover konkurrerer mindst lige så meget på kvalitet, nye varer og opfindsomhed, som vi gør på lave priser, ugens tilbud og discount. Her vil vi gerne bidrage med at sætte en ny dagsorden, siger Peter Høgsted.
Øget fokus på madkvalitet
Coop iværksætter udover organisationsændringerne en række nye initiativer i løbet af foråret, herunder ”God Mad Dag”, hvor alle 1200 butikker i Coop kommer med tilbud på kvalitetsvarer, der skal give danskerne lyst til at lave god mad en ekstra dag om ugen. Herudover vil Coop afholde et seminar hvor producenter, leverandører og eksperter med henblik på at skabe initiativer, der kan øge danskernes interesse for bedre mad.
Internt nedsætter Coop desuden et rådgivende udvalg, der skal anspore hele organisationen til fremstød, der kan give mere smag på danskernes daglige indkøb
- Vi håber, at vores konkurrenter og kolleger i Dansk Supermarked og Dagrofa / Norges Gruppen samt fremsynede leverandører, producenter og interesse organisationer vil være med, siger Peter Høgsted og fortsætter:
- I dag tager vores organisation udgangspunkt i kæderne, som kategorien (indkøberne) indretter sortiment til, som kunderne så kan vælge. Det skal fremover være omvendt: Først kundernes ønsker, så indretning af sortiment og derefter butikkerne. Konkret kommer det til at betyde, at vores indkøbere bliver ansvarlige for et meget mere kundevendt sortiment. Der vil være en større fællesmængde af varer i hver kæde og afhængig af butiksstørrelsen vil sortimentet udvides, slutter Peter Høgsted.
Irma indgår dog ikke i ovenstående, da denne butikskæde ifølge Coop allerede har positioneret som en stærk aktør med et bredt udvalg af kvalitetsfødevarer.