Kaffeproducent nu også maskinudvikler
Farm Mountain Coffee vil have virksomheder til at drikke kaffe fra certificerede farmere fra Uganda. Derfor har producenten med støtte fra Væksthus Midtjylland udviklet en kaffemaskine, der kan håndtere hele 24 forskellige slags bønner og som betjenes med en Ipad.
Farm Mountain Coffee havde brug for en kaffemaskine, der kunne håndtere producentens 24 forskellige bønner, men det viste sig, at en sådan ikke fandtes.
Når Farm Mountain Coffee gik til kaffemaskineproducenterne med et ønske om at udvikle en maskine, som skulle sælges sammen med Farm Mountain Coffees egne kaffebønner, blev de mødt med et nej.
- Maskinleverandørerne ville ikke binde sig op på et kaffemærke, med mindre der lå ordrer så store, at de kunne dække udviklingsomkostningerne. Derfor var det kun ét at gøre, nemlig at udvikle maskinen selv, siger Lars Bendix, medejer af Farm Mountain Coffee.
Farm Mountain Coffee gik derfor til Væksthus Midtjylland, der nu i samarbejde har udviklet en specialkaffemaskine, delvist produceret af egetræ og udstyret med en Ipad, som kan informere brugerne om oprindelsen af og historien bag den kaffe, de brygger.
- Kaffebeholderne ved siden af kaffemaskinen er modulopbyggede, og kunden kan få op til 24 forskellige smage. Den enkelte medarbejder vælger så selv den ønskede bønne, og efter bare 20 sekunder er en friskbrygget kop kvalitetskaffe klar. Samtidig giver Ipad’en mulighed for, at medarbejderne kan bestille kaffebønner hjem til privat brug, som så leveres sammen med firmaets næste forsyning af bønner, siger Lars Bendix, der håber på, at virksomhedernes investering i farm Mountain Coffes kaffemaskine samtidig kan få dem til at indgå i globale partnerskaber.
- Jo mere vi kan få andre til at se mulighederne i at engagere sig i at lave forretning i Afrika, jo bedre er det for både dem og os, siger Lars Bendix, der nu har søgt om patent på maskinen og ser ud til at få det.
Foreløbig er 10 specialkaffemaskiner fra Farm Mountain Coffee blevet opstillet hos virksomheder i Danmark og Sverige, og Lars Bendix er indstillet på, at det tager tid at nå ud til mange virksomheder.
- Det er svært at penetrere markedet, for det er kendt for dårlig kaffe. Vores kaffe er ikke billig, og maskinen er ikke billig, men den virker godt, og kaffen smager godt. Derfor er det personalechefen og ikke indkøbschefen, vi henvender os til med vores produkt. En god kop kaffe koster måske ikke mere end 30 øre pr. kop, og den sender samtidig et signal til både medarbejdere og kunder om, at man er en CSR-bevidst virksomhed, slutter Lars Bendix.