Danskerne køber mest økologi
Danmark indtager fortsat en klar førsteplads i forbrug af økologiske fødevarer, men også globalt stiger efterspørgslen på økologi, viser ny undersøgelse.
Danmark er det land i verden, hvor økologi fylder mest i forbrugernes køleskabe. 7,6 procent af det samlede fødevaresalg i Danmark er økologisk.
- Vores førsteplads skyldes de danske forbrugers interesse for - og store tillid til - økologi. 99 procent af danskerne kender det statskontrolleret røde Ø-mærke, og 84 procent har tillid til mærket og den produktion, det står for. I samspil med supermarkederne er det også lykkedes os i Danmark at gøre økologiske varer meget tilgængelige. Når det sker, så køber folk også varerne, siger Paul Holmbeck, direktør i Økologisk Landsforening.
- Det røde Ø har bidt sig fast hos danskerne som en garanti for flere ting på samme tid: Rene fødevarer uden rester af sprøjtegift, en miljøvenlig produktion, der skåner vores fælles drikkevand og natur mod forurening med pesticider, og en høj dyrevelfærd, hvor dyrene har god plads og kommer ud under åben himmel, siger han.
Stort potentiale for øko-eksport udnyttes
De nye globale tal offentliggøres samtidig med, at ca. 30 danske, økologiske virksomheder deltager i et eksportfremstød på verdens største økologiske messe, BioFach i Tyskland, hvor netop den voksende globale interesse for økologi skal udnyttes.
- Danmark har et af verdens mest udviklede markeder for økologiske fødevarer, og titlen som verdens førende øko-nation med lange, økologiske traditioner virker ofte som døråbner til eksportmarkeder rundt omkring i verden. Her bliver danske øko-virksomheder forbundet med innovation og professionalisme. Derfor er der et enestående potentiale for dansk, økologisk fødevareeksport, som også tydligt afspejler sig i den nuværende eksportudvikling, siger Helene Birk, export manager i Økologisk Landsforening.
Dansk, økologisk eksport voksede til 1.166 mio. kroner i 2012 og er således mere end firedoblet på syv år.
- De økologiske virksomheder etablerer sig stærkere og stærkere på de nære eksportmarkeder og er nu også begyndt at få hul igennem til markeder udenfor EU, som Kina og USA, der rummer stort potentiale. På BioFach vil ca. 45 procent af indkøberne også være fra lande uden for EU.
Den danske fællesstand på BioFach gennemføres af producentsammenslutningen Organic Denmark Export med støtte fra EU og Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris landdistriktsprogram. Eventen gennemføres i samarbejde med Økologisk Landsforening.