Vil have dansk frugt og grønt – men til den rigtige pris
En undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer viser, at prisen på frugt og grønt nu er mindre vigtig for forbrugerne, end at produkterne er dansk produceret.
Og selv om det vækker glæde hos Dansk Gartneri, at danskerne tænker mere dansk, når de står i frugt og grøntafdelingen, står producenterne i lidt af et dilemma, når der skal sælges til detailkæderne.
- Detailleddet vælger ofte udenlandsk frugt og grønt frem for dansk, fordi det er billigere. Gartnerne oplever derfor, at de kun får solgt deres produkter, hvis de sælger deres råvarer så billigt, at de ikke rigtig tjener på det, siger Anne Fabricius, konsulent i Dansk Gartneri, til Foodculture.
Prisen betyder noget
Hos detailleddet medgiver indkøbschef for Dansk Supermarked, Susanne Hounsgaard, at prisen er en vigtig parameter, når der skal handles ind til koncernens supermarkeder, men hun fastholder, at dansk produceret frugt og grønt stadig har en fremtrædende plads på hylderne.
- Hvis den danske agurk bliver så dyr, at forbrugerne mener, at den hollandske agurk er ok, fordi den bliver meget billigere end den danske, så er det jo den udenlandske agurk, der kommer i kurven. Men så vidt muligt har vi også altid den danske agurk på hylderne, så forbrugeren får et valg, siger hun til Foodculture.
Hun bakkes op af Dan Lykholt, der er indkøbsdirektør hos Lidl. Han forklarer, at discountkæden oplever, at små prisforskelle får folk til i højere grad at vælge dansk, men jo større prisspændet bliver, jo flere udenlandske varer ryger i kurven.