23948sdkhjf

Big data giver billigere kartoffelmel

Hos kartoffelmels-producenten KMC kan en it-satsning mærkes på bundlinje.
De såkaldte ”Big data” betyder, at man indsamler, lagrer og analyserer store mængder data med henblik på at se mønstre og optimeringsmuligheder. Lige netop det har KMC kastet sig over, skriver Jyllands-Posten.

- Lige nu kan vi måle effektiviteten på vores forskellige produktionshold. På den måde kan vi drage læring af, hvorfor nogle er bedre til at holde omkostningerne nede end andre. Det er enormt energikrævende at producere kartoffelstivelse, så alt, hvad vi kan spare, må siges at være penge på bundlinjen, siger it-chef Anders Quist Hermann til avisen.

Helt konkret har KMC blandt andet fundet besparelser på kemi- og energiforbrug.

Hos kartoffelmelsproducenten startede man dataanalysen som et pilotprojekt for at sikre, at der rent faktisk var penge at hente på bundlinjen. Big data kan nemlig være en temmelig ressourcekrævende satsning, i og med at der skal indkøbes dyre analyseprogrammer og afsættes mandetimer til analysearbejdet.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.07