23948sdkhjf

Proteinmælken breder sig langsomt men støt

Arla håber, at proteinberiget mælk bliver en betydelig niche som det er sket med laktosefri mælk, og den har for nylig erobret ny hyldeplads.
En proteinbølge går hen over Danmark, og derfor lancerede Arla i april sidste år en minimælk under Cultura-mærket, som har ekstra meget proteinindhold, og den er kommet godt af sted, mener man hos Arla.

Sidste år blev den lanceret i SuperBest-butikker, men for ganske nylig har man fået produktet ind i discountkæden Rema 1000, og Arla forventer, at det nu får slag i slag fremad.

- Det er stadig meget små tal, vi taler om, men vi synes virkelig, produktet er på vej op i kadence, og nu intensiverer vi markedsføringen, siger Jakob Knudsen, som er marketingdirektør for Danmark hos Arla.

Han sammenligner den proteinberigede mælks introduktion med introduktionen af laktosefri mælk, som blev lanceret for cirka fire år siden. Salget af proteinmælken ligner situationen for den laktosefri mælk for fire år siden, og Jakob Knudsen håber, at proteinmælken får en betydelig niche.

Netop den laktosefri mælk er ved at udvikle sig til betydelig niche og sidder nu på mellem to og tre procent af mælkemarkedet. Markedspotentialet ligger i, at cirka fem procent af indbyggerne i Danmark og cirka otte procent af indbyggerne i Sverige ikke tåler laktose, mælkens eget sukker.

Med proteinmælken er der omvendt tale om et tilvalg for en gruppe af forbrugere, og man håber, at proteinmælken bliver en tilsvarende betydelig niche. Sådan er det allerede gået for en meget proteinholdige skyr.

- Der er generelt en proteinbølge i hele den vestlige verden, og der er segmenter, der har behov for et højere grad af proteinindtag. For eksempel på grund af meget sport, som kræver restitution. Mange danskere får meget protein til aftensmad, men får ikke spredt proteinindtaget nok ud over hele dagen, og der er proteinmælk et godt supplement, mener Jakob Knudsen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094