Grambogård vil ud i verden
31 procent vækst i bruttoavancen, øgede investeringer og en positiv bundlinje, som reinvesteres i virksomheden. Det er essensen i gourmetslagteriets regnskab for 2013.
- For os er det ikke et mål i sig selv at blive store – men derimod at blive bedre. Vi har fortsat det overordnede mål at levere gourmet-kød med en meget høj grad af dyrevelfærd og en konstant unik kvalitet, siger direktøren, Alex Lysemose.
Og at dømme ud fra regnskabet er der flere som har fået øje på kødet fra det fynske slagteri. Bruttofortjenesten steg således med 31 procent til 7,2 mio. kr., og overskuddet før skat blev seksdoblet til 0,6 mio. kr.
- Vi ønsker fortsat at være et mikro-slagteri – vi ønsker blot at udvikle os fra en dansk til en international mikro-virksomhed. Vi har oplevet en stigende international efterspørgsel for vores koncept, og vi har således indledt samarbejde med udvalgte gourmetrestauranter i de øvrige nordiske lande, siger Alex Lysemose.
- Vi overvejer i øjeblikket at gå endnu bredere ud i verden med vores kød, men det er klart, at det vil kræve betragtelige investeringer. Vi har et kortsigtet mål om at blive Nordens bedste kødkoncept, men inden vi tager skridtet videre ud i verden, vælger vi at fokusere på de nære markeder. Hvis de rette restauranter og investeringsmuligheder viser sig, må vi vurdere det på dette tidspunkt. Det kræver store finansielle ressourcer at omlægge slagteriet og opbygge et nyt brand i flere ”verdensbyer”, og derfor afventer vi til den finansielle platform er sikret, fortsætter han.