Chokoladefabrikant og dealsite vildledte om pris
Kathrine Andersen Chokolade og Sweetdeal.dk har fået en indskærpelse af Forbrugerombudsmanden.
Sweetdeal markedsførte i foråret 2013 et tilbud på en æske chokolade fra fabrikanten Kathrine Andersen Chokolade. Normalprisen var ifølge dealsitet 400 kroner, men forbrugerne kunne få chokoladen til 200 kroner og dermed spare 50 procent. Imidlertid fremgik det af Kathrine Andersen Chokolades egen hjemmeside, at normalprisen for chokoladeæsken var 220 kroner.
Forbrugerombudsmanden vurderede derfor, at den normalprisen, der stod på dealsitet, var vildledende og i direkte strid med markedsføringsloven.
Oplysninger stammer fra Kathrine Andersen
Sweetdeal har oplyst til Forbrugerombudsmanden, at de modtog en mail fra Kathrine Andersen Chokolade med oplysninger om, at normalprisen for chokoladen var 400 kroner.
Sweetdeal har derudover oplyst, at de normalt tjekker den oplyste førpris på produkterne. Men i det konkrete tilfælde er det ifølge dealsitet ikke sket.
- Dealsites markedsfører sig med tilbud og store rabatter, så her er det meget vigtigt, at forbrugerne kan stole på prisen. Tilbuddet her var langt fra så godt som lovet. Jeg har derfor indskærpet over for begge selskaber, at de fremover skal overholde markedsføringsloven, siger forbrugerombudsmand Henrik Øe.
Sweetdeal har erklæret sig enig i, at der i den konkrete sag var tale om vildledende markedsføring.
Under sagen har Sweetdeal i øvrigt oplyst, at tilbuddet blev standset 10 timer efter, at det var sat til salg på sweetdeal.dk, samt at de fem forbrugere, der allerede havde købt chokoladen, har fået deres penge tilbage. Derudover har Sweetdeal på baggrund af sagen skærpet sine forretningsbetingelser og interne procedurer med henblik på at sikre, at der ikke sker gentagelser.