Dansk lakseopdrætter øjner break-even
Trods tredoblet millionunderskud tror Langsand i Hvide Sande på fremtiden. Men ikke så meget på de danske middagsborde.
- Vi er ikke nervøse for, at vi ikke kan afsætte de laks, vi producerer, men vi er ikke i fuld drift endnu og har stadig en del indkøring, siger direktør Lars Ditlev.
Han påpeger, at siden etableringen begyndte i 2011, er investeringerne løbet op i et betydeligt større beløb, end man havde regnet med. Masser af uafprøvet teknologi er blevet afprøvet, og det har samlet været dyrere end forventet.
Glade tal om et par år
Men troen er helt intakt. Når teknologien er på plads, vil det indendørs dambrug, som holder til nær havnen i Hvide Sande, begynde at tjene penge, lover han.
- Vi forventer at se et ganske fornuftigt regnskab i 2015 eller 2016, siger Lars Ditlev til Food Supply.
Dansk opdrætslaks er et ganske nyt fænomen. Foruden Langsand Laks, som solgte sin første opdrætslaks i november sidste år, findes Danish Salmon i Hirtshals, som forventer at åbne for salget senere i år.
Det er ejervirksomhederne bag Langsand Laks som Polar Seafood, AquaPri og Atlantic Sapphire, der aftager produktionen i Hvide Sande for at pakke og forarbejde laksen. Lars Ditlev forventer, at ni tiendedele af laksene eksporteres fra disse pakkerier, selv om danskerne selv importerer laks fra Norge.
Hjemmemarkedet virker tøvende
På grund af højere omkostninger er dansk opdrætslaks fra Langsand op til ni kroner dyrere per kilo end norsk opdrætslaks, og derfor sigter ejerne og aftagerne bag Langsand Laks mod et holdningsbevidst forbrugersegment, som gerne vil betale for kvalitet. Verdensmarkedet er stort, og det samme er efterspørgslen, så hjemmemarkedet fylder ikke meget i bevidstheden.
- Vores koncept er, at vi ved, hvad der sker fra jord bord. Vi har for eksempel styr på, hvor vores affaldsstoffer havner, så vi slår på, at vi er miljøneutrale, siger han.
- Vi laver også en mere muskelrig og mindre fedtholdig laks. Kvaliteten af vores kød er bedre, hævder han.
På grund af prisen tror han også, det bliver svært at få dansk laks at se i landsdækkende detailkæder, hvor han mener, at indkøberne er mest fokuseret på lavpris.
- Vi tror, det kunne blive et Irma-orienteret produkt, rettet mod forbrugere, som tager en bevidst beslutning. Men vi er ikke så forsyningsstabile endnu. Vi afprøver vores marked og sonderer terrænet, siger Lars Ditlev.