23948sdkhjf

Topkarakter til Madhuset

Ældre i Nyborg Kommune sender kommunens madservice på ældreområdet til tops i ny undersøgelse.
En ny brugertilfredshedsundersøgelse af madservice på ældreområdet viser, at ældre i eget hjem, på plejecenter og i Madhusets caféer overordnet er meget tilfredse med Madhusets madservice.

Overordnet tilfreds
Undersøgelsens resultater viser stort set, at der er overordnet tilfredshed med maden i Nyborg Kommune. Eksempelvis mener 89 procent af de adspurgte, at middagsmåltidet er godt eller meget godt, og 88 procent mener, at smørrebrødet er godt eller meget godt.

Ifølge 80 procent af borgere i eget hjem er portionsstørrelserne passende, mens 13 procent mener, at de er for store. Smag, konsistens, udseende og variation scorer højt på tværs af de tre borgergrupper; et resultat, der går i god tråd med Madhusets målrettede arbejde med kvalitet og konsistens. Madhuset har blandt andet investeret i to nye ovne, der giver mulighed for at stege kødet mere mørt, så det er lettere at tygge.

Pejlemærker for fremtiden
Den positive feedback betyder ikke, at Madhuset hviler på laurbærrene.

- En undersøgelse som denne giver mulighed for at lytte koncentreret til vores brugere og er med til at sætte pejlemærker for vores fremtidige arbejde, understreger Madhusets leder Ida Skjold Andersen.

Et eksempel på dette er, at borgere i eget hjem vurderer variation i maden lavest blandt de tre borgergrupper. Ifølge Ida Skjold Andersen tyder det på, at borgerne ikke er bekendt med de mange valgmuligheder.

Madhuset vil derfor arbejde for, at borgere får mere information om variationen i måltiderne, at der konkret findes ni forskellige hovedretter pr. uge og en variation over ni uger. Derudover sammensættes menuerne efter en sommer- og en vinterplan.

Kvalitetsfokus bærer frugt
Undersøgelsens positive resultater giver anledning til roser fra ældrechef Pia Ulv Helleland.

- Det vidner om, at vi har nogle dygtige medarbejdere og ledere i Madhuset, der hver dag leverer god mad. Jeg ved, at de fortløbende har fokus på at forbedre kvalitet og oplevelser omkring måltiderne, og det kan vi nu se bærer frugt.

Undersøgelsen er foretaget af Rambøll, hvor i alt 514 ældre har været inviteret til at deltage. 80 procent har medvirket ved at besvare spørgsmål enten via spørgeskema, telefoninterview eller personlige interviews.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125