Kyllingeproducenter slår et slag for danskhed
HKScan Denmark, Danpo, De 5 Gårde, Himmerland Kylling og Rokkedahl Kylling sætter nu fællesmærket ”Dansk Kylling” på sine produkter.
- Vi har i en række forbrugeranalyser fundet ud af, at danskerne gerne vil have, at deres kylling er dansk. Desværre synes en del af forbrugerne, at det er svært at se, hvilket land kyllingen kommer fra, så derfor har vi skabt ”Dansk Kylling” mærket, så det bliver lettere finde den danske kylling i køledisken, siger sektorchef for Dansk Slagtefjerkræ, Birthe Steenberg.
For at få ”Dansk Kylling” mærket skal kyllingerne være født, opvokset, slagtet og udskåret i Danmark. Kødet har ikke på noget tidspunkt været udenfor landets grænser.
- Kylling er en populær spise i Danmark, og i den danske kyllingeproduktion har vi en meget høj grad af fødevaresikkerhed, et lavt forbrug af antibiotika og en god dyrevelfærd. Det er vi lidt stolte af, og vi vil gerne have, at forbrugerne også kan genkende vores produkter i supermarkedet, så derfor er mærket en oplagt løsning, siger Birthe Steenberg.
Ud over at kunne se det nye ”Dansk Kylling” mærke på pakkerne i køledisken, kører der en kampagne på TV og på Facebook, ligesom en særlig ”kyllingevogn” er til stede på en række fødevareevents for at gøre danskerne opmærksomme på det nye mærke.
- Vi har valgt at introducere det nye mærke til forbrugerne både i butikkerne, ved fødevareevents rundt om i landet og gennem forskellige reklamer for mærket. Vi vil ikke bestemme, hvad forbrugerne skal vælge, når de står i supermarkedet, men vi vil gerne hjælpe dem med at genkende den danske kylling, og til at vide hvad det rød-hvide mærke betyder, når de køber ind, siger Birthe Steenberg.
De fjerkrævirksomheder, der er med i "Dansk Kylling" er HKScan/Rose Poultry, Danpo, De 5 Gårde, Himmerland Kylling og Rokkedahl Kylling.