Bangs Marmelade tester ingefærdrik og tænker i eksport
Hos Bangs Marmelade har man på 14 år udviklet sig fra at være to jerngryder og et lille lager i Roskilde til en virksomhed med mod på eksport og ingefær.
Ingefærdrik i test
Seneste skud på stammen for Bangs Marmelade er en ingefærdrik – en smule uden for det øvrige varesortiment, men et produkt der er blevet til som følge af Ulrik Lehmanns gigt, der i 2013 afholdt ham fra at spille golf.
- Min mor og mormor er lidt nogle helsefreaks og havde læst om ingefær som et middel mod blandt andet smerter. Efter at have taget et shot ingefær hver morgen i et stykke tid kunne min far spille golf igen, og så tænkte han, at han lige så godt kunne prøve at lave en ingefærdrik, nu han alligevel havde gang i en marmeladeproduktion, fortæller Carl Gustav, søn af Ulrik Lehmann og ligeledes ansat i Bangs Marmelade.
- Endelig er vi fremme med en ingefærdrik, som vi tror kan blive et hit, skriver virksomheden i sin beretning for 2013, og siden foråret er netop ingefærdrikken blevet solgt i mere end 100.000 eksemplarer i bagere og landets Superbest-butikker, mens Coop netop har købt otte paller for at teste drikken i sine butikker.
Mere fokus på eksport
Bangs Marmelade er siden 2000 vokset organisk og sælger godt – blandt andet til Søsterene Grene og landets Super Best-butikker. Men nu er tiden kommet til at tage markedsandele i Sverige og Norge, fortæller Carl Gustav Lehmann til Berlingske Business.
Af virksomhedens regnskabsberetning fra 2013 fremgår det ellers at eksporten går dårligt, selvom der er ofret både tid og penge på projektet.
Virksomheden havde i 2012/2013 en bruttofortjeneste på 961.058 kr. (2011/2012: 835.779 kr. ) og et resultat på 142.627 kr. (2011/2012: 27.874 kr. )
Originalartikel