Hartmann styrker sin position via opkøb
Brødrene Hartmann A/S har indgået aftale med selskabets hovedaktionær, Lactosan Sanovo Holding A/S, om at købe koncernens sydamerikanske støbepapaktiviteter Sanovo Greenpack, der er Sydamerikas førende producent af æg- og frugtemballage i støbepap med omkring 600 medarbejdere og 4 produktionsfaciliteter i Brasilien og Argentina.
Købsprisen for aktierne i Sanovo Greenpack udgør 300 mio. kr., svarende til en EBITDA-multipel på 5,5, og finansieres ved optagelse af bankgæld. Der er gennemført en grundig due diligence-proces, og værdiansættelsen er, med de forudsætninger den er baseret på, understøttet af en uafhængig vurdering foretaget af SEB Corporate Finance.
Strategisk baggrund for købet
Købet af Sanovo Greenpack er i overensstemmelse med Hartmanns strategiske målsætning om at skabe bæredygtig vækst med afsæt i virksomhedens stærke markedsposition og konkurrenceevne. Hartmann udvider forretningsomfanget væsentligt med tilstedeværelsen i de attraktive sydamerikanske vækstmarkeder og styrker koncernens globale position inden for produktion og salg af ægemballage i støbepap.
- Vi har skabt et stærkere Hartmann i de senere år, og købet af Sanovo Greenpack er et naturligt næste skridt i vores bestræbelser på at accelerere væksten. Sideløbende med udvidelsen i Sydamerika fastholder vi vores fokus på at optimere forretningen i Europa og fortsætte fremgangen i Nordamerika i kølvandet på udvidelsen af vores produktionskapacitet i Canada, siger Ulrik Kolding Hartvig, administrerende direktør i Hartmann.
Omsætningen i Sydamerika hidrører fra afsætning af æg- og frugtemballage i støbepap til de attraktive brasilianske og argentinske markeder, som er præget af en gunstig demografisk udvikling og tiltagende urbanisering. Derudover er produktionsfaciliteterne i Brasilien og Argentina baseret på maskinteknologi, som er udviklet og fremstillet af Hartmann, og der er således synergi forbundet med drift og vedligeholdelse af kapitalapparatet.
- Sanovo Greenpack er i dag en veldrevet virksomhed med en stærk position og et betydeligt vækstpotentiale i attraktive markeder. Hartmann har kendskab til de sydamerikanske aktiviteter fra tidligere ejerskab, og vi har i dag et godt samarbejde på teknologifronten. Derfor ser vi også frem til i fællesskab med Sanovo Greenpacks ledelse og medarbejdere at udnytte vores samlede erfaring inden for udvikling, produktion og salg af støbepapemballage for at skabe en stærkere koncern til gavn for vores aktionærer, medarbejdere og kunder, siger Ulrik Kolding Hartvig.
Udbyttepolitik og finansiering af købet
Hartmanns nuværende udbyttepolitik fastholdes, og det er fortsat bestyrelsens indstilling at udbetale overskydende kapital, så Hartmanns egenkapitalandel som udgangspunkt maksimalt udgør 45%. Udlodning af overskydende kapital vil som hidtil altid ske under hensyntagen til Hartmanns planer for vækst og likviditetsbehov.
Som et led i den planlagte refinansiering af selskabets eksisterende kreditfaciliteter har Hartmann modtaget tilsagn om langfristede lån fra Danske Bank og SEB til finansiering af købet. Hartmanns nettorentebærende gæld stiger således til niveauet 485 mio. kr. svarende til en gearing på omkring 70%.
Forventninger til 2014 og finansielle målsætninger
Hartmann fastholder forventningerne om en omsætning på 1,6-1,7 mia. kr. og en overskudsgrad på 9,0-10,5% i 2014. Købet af Sanovo Greenpack forventes at medføre særlige omkostninger i niveauet 7 mio. kr. i 2014.
Som tidligere meddelt vil ledelsen præsentere en opdateret strategi samt nye finansielle målsætninger, som vil erstatte de tidligere finansielle målsætninger om en omsætning på 1,7-1,8 mia. kr. og en overskudsgrad på 9,5-11% i 2015. Strategien og de nye finansielle målsætninger vil blive præsenteret i årsrapporten for 2014, der offentliggøres den 9. marts 2015.