16 små bryggerier har fælles succes
Konkurrenter har gavn af at arbejde sammen
- Mikrobryggerierne er smadderdygtige til at lave nye produkter. Men i Danmark udvikles der næsten to øl hver dag, så i stedet var det oplagt at bruge nogle af de ressourcer på at innovere forretningen og markedsføringen, siger Dannie Kjeldgaard, professor ved Institut for Marketing og Management på Syddansk Universitet, til DR. Universitetet har hjulpet de 16 små bryggerier med at få gang i samarbejdet.
Ølrute og fælles fynsk fadølshane
Samarbejdet har resulteret i, at der nu kommer en særlig fynsk øl-rute efter forbillede fra franske vinruter. Turister kan således køre fra det ene bryggeri til det andet og smage forskellige slags øl, som de kan købe med hjem.
Desuden samarbejder de 16 konkurrenter/kollegaer om en fælles fynsk fadølshane, så de små virksomheder i fremtiden lettere kan sælge deres øl til udskænkningssteder i eksempelvis København og Aarhus.