Store forventninger til ny nordjysk fødevareklynge
- Det nye sekretariat er sat i verden for vores skyld med henblik på vækst og jobskabelse, lyder det fra en af de nordjyske fødevarevirksomheder, der har meldt sig under fanerne i den nye nordjyske fødevareklynge.
Sådan lyder visionen hos Nordjysk FødevareErhverv.
Hele 19 procent af den private sektor i Nordjylland er tilknyttet fødevareerhvervet mod 9 procent på landsplan, og potentialet for vækst og jobskabelse er i høj grad tilstede. Det vurderer direktør Hans Henrik Bruhn fra Nordjysk FødevareErhverv:
- Nordjylland er unik inden for fødevareområdet. Vi har en stor primær sektor i form af landbrug og fiskeri, og vi har en stor forædlingsindustri med både små, mellemstore og store virksomheder. Det betyder, at vi kan mønstre hele værdikæden fra jord til bord, og det giver os en meget stærk platform at arbejde ud fra, forklarer han.
Nordjysk FødevareErhverv blev etableret for godt halvandet år siden og er Vækstforum Nordjyllands store fødevaresatsning. Næste naturlige skridt for initiativet er dannelsen af en uafhængig brancheforening, og det hilses i høj grad velkomment hos de nordjyske fødevarevirksomheder:
- Vi har hele vejen igennem støttet op om fødevareinitiativerne, men jeg må desværre sige, at de tidligere indsatser ikke har givet mærkbare resultater hos os i virksomhederne, konstaterer Jimmy Havgaard fra Rævhede Naturprodukter og fortsætter: - Men nu kan vi se, at tingene gribes anderledes an. Det nye sekretariat er sat i verden for vores skyld med henblik på vækst og jobskabelse, og derfor har jeg faktisk store forventninger til den kommende forening.
Også i erhvervsfremmesystemet er man positiv. Erhvervschef Martin Hoxer fra Thy Erhvervsforum mener blandt andet, at timingen er god:
- Det er ekstremt vigtigt for os at have en specialiseret erhvervsindsats på fødevareområdet. Det handler både om at få startet flere vækstvirksomheder op, og om at hjælpe de eksisterende med innovation og adgang til nye markeder – gerne internationalt, siger han og fortsætter: - Som fødevarevirksomhed bør du vælge enten ”gul pris”, der kræver volumen, eller gourmet, der kræver høj kvalitet. Vi kan begge dele i Nordjylland, og begge dele bør styrkes i fødevareklyngen.
Og netop ”eksport” til andre landsdele og internationalt er et af de områder, som Nordjysk FødevareErhverv først og fremmest har fokus på:
- Det er vigtigt, at virksomhederne enten enkeltvis eller i flok gør sig klart, hvor de lavthængende frugter befinder sig. Eksempelvis er der et stort, udækket potentiale for nordjyske virksomheder for afsætning af gourmet-produkter i Hovedstadsområdet, men har du ikke de rigtige kontakter, kan det faktisk være svært at nå ud til nye markeder – også selvom det er indenlands. Det er et meget konkret område, hvor vi kan hjælpe, og hvor virksomhederne kan hjælpe hinanden, pointerer Hans Henrik Bruhn og fortsætter:
- Eksempelvis har vi og flere af de nordjyske erhvervskontorer indledt et samarbejde med Coop for at fremme salget af lokalt producerede fødevarer. ”Made in Nordjylland” er et plusord på Sjælland. Her forbindes Nordjylland med noget autentisk og hjemmelavet, og det kan de nordjyske fødevarevirksomheder med fordel udnytte bedre.