23948sdkhjf

Robot stopper Carlsberg-problem

Et portal depalleteringsanlæg og en pallekontrol-løsning er erstattet med et nyt robotanlæg hos Carlsberg i Fredericia.
Carlsberg i Fredericia stod over for en udfordring, da det 20 år gamle depalleteringsanlæg efterhånden havde udløst så mange stop og problemer, at det var tid til at finde en anden og mere holdbar løsning. Det kunne automationsspecialisten Kjærgaard hjælpe med. Løsningen blev et robotanlæg, der ikke før var set i bryggeribranchen.

- Hvis vi havde spurgt en af de leverandører, vi normalt bruger til den slags opgaver, så ville de kun være i stand til at levere traditionelle løsninger, og vi havde brug for en utraditionel løsning med mere fleksibilitet og flere muligheder. Vi ville simpelthen have mere pålidelighed, og derudover var leveringstiden afgørende, for tidsfristen for implementeringen var kort, men vi kunne få det hele opfyldt hos Kjærgaard, lyder det fra Erik Borbjerg Pedersen, Maintenance Manager hos Carlsberg.

På den gamle maskine skulle gummirullerne skiftes hver anden eller tredje måned, og meget kunne gå galt med motorerne. Det havde sin pris. Så det skulle gå hurtigt, da Kjærgaard satte sine folk i sving. De begyndte med at lukke det gamle anlæg ned og fjerne det den 7. marts 2014 og den 24. marts 2014 kørte det nye anlæg.

Depalleteringsanlæg er nu erstattet af en mere tidssvarende robotløsning, og den traditionelle pallekontrol-løsning er også sendt på pension til fordel for en robot.

Pallekontrollen bestod testen
Blandt andet scanner den nye pallekontrol alle paller fra syv forskellige vinkler og derefter sorterer i gode og dårlige paller.

De første fem dage om ugen kører pallekontrollen 24 timer i døgnet, og den er meget pålidelig.

- Vi havde nogle krav til pallekontrollen, og dem har vi fået opfyldt. Den var igennem to tests, da den blev afleveret, og det var en teknisk uvildig person, der sørgede for at teste den. Den anden test på otte timer viste kun to procent egenfejl, og det er bestemt ikke ret meget, så vi kan kun være tilfredse, slutter Carsten Kissow.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.152