23948sdkhjf

Kartoffelsucces fik Nykredits Vækstpris

Milliardforretningen KMC hædret for at skabe nye markeder
Brande-firmaet KMC løb med Nykredits Vækstpris 2015.

Virksomheden, der eksporterer kartoffelmel og kartoffelspecialprodukter til 80 lande, rundede i 2014 en omsætning på over en milliard kroner og vandt vækstprisen for at være innovativ og skabe nye markeder på trods af forringede markedsvilkår, skriver Landbrug & Fødevarer i en pressemeddelelse.

KMC omdannede sidste år en milliard kilo danske kartofler til kartoffelmel eller specialprodukter. Virksomheden eksporterer til 80 lande, og 98 procent af omsætningen kommer fra eksporten. Omsætningen steg 16 procent fra 935 millioner kroner i 2013 til lige over en milliard i 2014.

- Vinderen er en virksomhed, der har formået at klare sig særligt succesfuldt gennem store forandringer i markedsvilkårene. Via innovation, stærk kundeorientering og et tæt samspil og god kommunikation med landmandsleverandørerne er der opnået særligt bemærkelsesværdige resultater, sagde Nykredits centerdirektør Per Rasmussen, der på vegne af dommerkomiteen overrakte prisen til KMC.

”Det hvide guld”, som kartoffelmel også kaldes, bruges som alternativ til for eksempel mælkeprotein, æg og gelatine i et utal af produkter som vingummi, leverpostej og mayonnaise samt osteprodukter.

KMC løb med prisen foran Thise Mejeri, Aco Funki, Kvernland og Hamlet Protein, skriver Landbrug og Fødevarer.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094