23948sdkhjf

Nu skal ost igen være moderne

Mejeriforeningen lancerer ny kampagne for at styrke ostekulturen
Mens interessen for regionale og lokale fødevarer brager frem overalt, er interessen for de traditionelle oste dalende. Det vil Mejeriforeningen nu gøre noget ved, og foreningen lancerede derfor onsdag kampagnen Ost & ko, som er en del af et fælleseuropæisk fremstød for ostekulturen i Danmark, Frankrig, Irland og Nordirland.

Især blandt de unge er interessen for de klassiske gule oste faldet. I perioden 2012-2015 er antallet af 18-29-årige, der køber gul ost i hele stykker, faldet med 24 procent, konstaterer Mejeriforeningen i en pressemeddelelse.

- Vi har en stor forbrugergruppe, som køber gode oste, men som ikke længere kender forskellene på vores traditionelle ostetyper. Det er en vigtig del af vores madkultur, som er i fare for at gå tabt med de unges faldende interesse. Vi har en vigtig opgave i at genopbygge stoltheden om vores ostetradition, for der er masser af spændende oste at gå på opdagelse i, siger Jan Hermansen, afdelingschef i Mejeriforeningen.

Køkkenchef er begejstret

Kampagnen skydes i gang i medier, der orienterer sig mod yngre brugere. Blandt andet skal en opskriftskonkurrence for madbloggere vise ost far nye sider og på nye måder.

Dommeren i konkurrencen er Kenneth Hansen, der til daglig er køkkenchef på Svinkløv Badehotel, og han er begejstret for konkurrencens fokus:

- Det er supervigtigt af flere årsager. Der er en generel udvikling i hele landet mod at højne kvaliteteten, og her er der sket helt vildt meget de seneste år for vores ostekultur. Mange mejerier gør det fantastisk med nye, spændende oste, hvor fokus på smagen og lysten til at udvikle og blive bedre til håndværket er kommet tilnage, siger han.

Med i den EU-støttede kampagne er også faglige seminarer, kokkeuddannelse og konferencer for professionelle i de fire deltagende lande, hvor osteaktiviteterne løber de kommende to år.


Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079