23948sdkhjf

Fremtidsforsker: Light er døende

Danskerne dropper lightprodukter for at leve sundere
Light sodavand er sandsynligvis det produkt, de fleste danskere forbinder med kategorien lightprodukter i dag, og ifølge en undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer vil 45 procent spise og drikke mindre lightprodukter, hvis de skal leve sundere.

Ifølge forbrugerøkonom fra Landbrug & Fødevarer Marianne Gregersen bliver lightprodukterne ikke længere opfattet som sunde i samme grad som tidligere, skriver Foodculture.dk.

- Forbrugerne ser ikke lightprodukter som et naturligt produkt. De oplever dem som uærlige og uægte produkter, fordi det ikke ligner et naturligt produkt, da fedtet i produktet for eksempel bliver taget ud og i stedet bliver erstattet af andre ting, forklarer Marianne Gregersen.

Og sociolog og fremtidsforsker Birthe Linddal Jeppesen er ikke i tvivl om, at lightprodukterne er på vej ud, og at fremtiden byder på flere alternativer, som kan erstatte lightprodukternes plads.

Flere og flere alternativer

- Lightprodukterne forsvinder nok ikke på massemarkedet. Men de er absolut på retur, og vi vil komme til at se flere og flere alternativer til light. Men vi vil komme til at kalde dem noget andet, siger Birthe Linddal Jeppesen til Foodculture.dk.

Hos Coop mærker man dog stadig interesse for lightprodukterne. Og når der er en tendens til, at færre danskere foretrækker lightprodukter, så kommer det ifølge analysechef i Coop Lars Aarup an på, hvilke produkter man taler om:

- Der er forskel på, om vi for eksempel snakker om sodavand eller mayonnaise. Der er mange, som foretrækker den sukkerfrie sodavand, men som stadig gerne vil have den rigtige mayonnaise med smag og konsistens, som de kender, siger han til Foodculture.dk.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.203