23948sdkhjf

Økologisk salg buldrer videre

En fordobling de næste fem år er mulig, vurderer Økologisk Landsforening
Økologisk Landsforening vurderer, at ikke alene målsætningen om en fordobling af det økologiske areal i 2020, men også en fordobling af det økologiske hjemmemarked til 16 milliarder kroner og en fordobling af eksporten til tre milliarder kroner er inden for rækkevidde.

Markedet for økologiske fødevarer har været i konstant vækst i mere end 10 år. Økoeksporten er seksdoblet i samme periode, og for nylig har et rekordstort antal landmænd valgt at parkere marksprøjten og lægge om til økologi.

Udviklingen får nu Økologisk Landsforening til at vurdere, at der er vækstpotentiale nok i økologien til at nå den ønskede fordobling af arealet i 2020. Et mål, som skiftende regeringer har arbejdet for siden 2009, og som V-regeringen vil droppe.

- Vores fremskrivning viser, at vi kan fordoble økologien i både mark og marked inden 2020, og det er vores klokkeklare målsætning at gøre, hvad vi kan, for at det sker. Den danske økologipolitik har et relativt lavt støtteniveau i europæisk målestok, men med et historisk fokus på markedsfremme.

- Det virker, og det har skabt vækst i højværdiproduktionen i dansk landbrug til glæde for landmænd, virksomheder, forbrugerne og samfundet. Derfor vil vi på det kraftigste opfordre regeringen til at følge Natur- og Landbrugskommissionens og Vækstteam Fødevarers anbefalinger om økologi som strategi for vækst i landbruget i arbejdet med at lande finansloven og landbrugspakken, siger Per Kølster, formand for Økologisk Landsforening.

Tocifrede vækstrater i alle sektorer

Økologisk Landsforenings prognose for omsætningen i 2015 i det samlede økologiske marked for dansk økologi (detail, foodservice, eksport og direkte salg via eksempelvis gårdbutikker) viser et facit på 11 milliarder kroner. Det svarer til en samlet vækst på 52 procent over de seneste fem år.

- Afsætningen af dansk økologi vokser med tocifrede vækstrater inden for både detailhandel, foodservice og eksport. Og væksten er robust. Faktisk har det økologiske marked i Danmark ikke oplevet tilbagegang i de 25 år, Ø-mærket har eksisteret. Selv under finanskrisen oplevede vi vækst, siger Per Kølster.

- Men for at landbruget kan møde den stigende økoefterspørgsel, er det afgørende vigtigt, at regeringen sender nogle klare signaler om, at regeringen prioriterer økologien og fortsat vil styrke markedet for økologiske produkter. Der er ingen logik i at sænke ambitionerne for økologi, der er en så åbenlys vækstvej for dansk landbrug, tilføjer han.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.203