23948sdkhjf

Derfor koster Carlsbergs oprydning 10 milliarder

Svære markedsforhold har fået Carlsbergs aktiver i Kina og Rusland til at rasle ned i værdi
Man skal især se mod øst, hvis man skal finde årsagen til, at Carlsberg onsdag præsenterede en omfattende oprydningsplan, der på kort sigt vil koste selskabet 10 milliarder kroner, men på længere sigt skal øge overskuddet.
Det forklarer aktieanalytiker Frans Høyer fra Jyske Bank.

Carlsberg nedskriver for i alt ni milliarder kroner i forbindelse med regnskabet for tredje kvartal. Det skyldes, at Carlsbergs værdier i Rusland og Kina er raslet ned i forhold til den værdi, man tidligere regnede med, siger aktieanalytikeren. Og det tog den nye topchef altså nu konsekvensen af.

- Realiteterne i Rusland og Kina er anderledes end dengang, Carlsberg købte og betalte de aktiver, selskabet har i disse lande, siger Frans Høyer.

- Med opkøbet af Scottish & Newcastle i 2008 fik man en kæmpemæssig eksponering mod det russiske marked, så det har en stor betydning for Carlsberg, tilføjer han.

Halvering i Rusland

Det er svære markedsforhold i Rusland og Kina, der har gjort nedskrivningerne nødvendige.

- Det er jo ikke nogen nyhed, at det russiske marked er gået ned. Tidligere stod det russiske marked for 40 procent af indtjeningen i Carlsberg. Nu er det så 20 procent. Forudsætningerne på det kinesiske marked er også bristet. Væksten i den kinesiske økonomi er aftaget voldsomt, og konkurrencetrykket er tiltagende, forklarer Frans Høyer.

Overrasket topchef

Den omfattende hovedrengøring i Carlsberg skal forbedre bundlinjen med op til to milliarder kroner om året fra 2018. Men nu og her koster den 2.000 stillinger især i Asien, hvilket svarer til 15 procent af medarbejderstaben.

Hollænderen Cees 't Hart, der i fire måneder har været topchef i Carlsberg, forklarer, at nedskrivningerne især stammer fra Baltika-mærket i Rusland og Eastern Assert i Kina. Den nye topchef siger til Ritzau Finans, at han blev overrasket over, hvor slemt det egentlig stod til i Carlsberg.

- I den situation, jeg kom ind i Carlsberg, vil man nogle gange finde meget, andre gange noget og andre gange igen ikke noget, siger koncernchefen og erkender, at han her fandt mere, end han måske havde ventet.
Og det er nødvendigt at få orden i sagerne nu, inden topledelsen præsenterer en ny strategi i begyndelsen af det nye år.

/ritzau/
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094