Salget af økologiske fødevarer vokser med rekordfart
To-cifrede vækstrater sender salget op på 11 milliarder kroner
Målt i kroner er der tale om den største vækst i det økologiske salg nogensinde.
- Den største del af fremgangen ligger i detailsektoren, hvor salget i år vokser omkring 600 millioner kroner, en fremgang på 10 procent, fortæller Henrik Hindborg, markedschef i Økologisk Landsforening.
Økologien blev katapulteret opad, da en række detailkæder i begyndelsen af 2015 sænkede priserne på økologiske fødevarer.
- For et år siden satte vi et mål om at fordoble salget af økologi inden 2020. Derfor satte vi priserne ned på en række økologiske varer og udvidede samtidig det økologiske sortiment, påpeger koncerndirektør Jens Visholm, Coop Danmark.
Han oplyser, at de 1.200 butikker, der er en del af Coop Danmark, samlet set har øget salget af økologisk frugt og grønt med mere end 40 procent i år, mens salget af økologisk kød er vokset over 30 procent.
Opgjort i procent er økologien i år vokset endnu hurtigere, omkring 23 procent, i foodservicesektoren, som blander andet omfatter kantiner og køkkener i både offentlige og private virksomheder. Samtidig vokser eksporten af økologiske varer med over 10 procent årligt.