Jimco mod nye jagtmarker: Laver et leverandørnetværk
Ventilationsspecialisten opbygger landsdækkende salgs- og servicenetværk af storkøkkenleverandører
– Med kun en forhandler har vi haft svært ved at nå alle de kunder, som vi gerne har villet. I kraft af et udvidet netværk kan vi meget bedre udfolde potentialet inden for renoveringsopgaver og især etablering af nye storkøkkener, siger Mikael Funk Andersen, der er ansvarlig for salget af KPC-løsninger i Danmark.
Indtil videre har Jimco indgået forhandleraftaler med ti virksomheder i Danmark, og det er ambitionen og forventningen allerede i år at udbygge netværket betydeligt.
Kæder og storkøkkener i kikkerten
For Jimco er i særdeleshed restaurationskæder og storkøkkener interessante, da de ofte har brug for lige netop den løsning, som virksomheden kan levere.
– Det er helt oplagt for alle fødevarevirksomheder at overveje et UV-C baseret produkt, fordi det har så mange fordele i forhold til rengøring og slitage i ventilationskanalerne. Der er et særlig stort potentiale for at sælge anlæggene til nyetablerede køkkener og kæderestauranter, men vores løsninger er også relevante til alle renoveringsopgaver, fordi der er penge at spare, forklarer Mikael Funk Andersen. Han påpeger, at Jimcos KPC-produkter har en veldokumenteret effekt, når det eksempelvis kommer til reduktion af lugtgener, brandfare, arbejdsmiljøproblemer og rengøringsudgifter.
Ved opførelse af nye restauranter laver de store kæder typisk en komplet aftale med en totalentreprenør. Med et veludbygget forhandlernetværk forventer Jimco, at virksomhedens produkter vil blive taget i betragtning i forbindelse med et større antal nybyggerier i hoved- og totalentreprise.
Vil fordoble salget
Som en direkte konsekvens af det øgede forhandlernetværk forventer Jimco at fordoble salget af køkkenløsninger. Selvom det er et ambitiøst mål, er Mikael Funk Andersen fortrøstningsfuld:
– I andre lande har vi kørt med flere forhandlere i længere tid og kan se, at de lande generelt klarer sig betydeligt bedre, end vi gør i Danmark. Eksempelvis i Norge er salget større – og det på trods af en mindre befolkning og større logistiske udfordringer, siger han.
Uden for hjemmemarkedet er det planen, at partnerkonceptet skal udbredes til de eksportmarkeder, hvor det endnu ikke er implementeret. Jimco er således klar til dialog med potentielle salgs- og servicepartnere i både ind- og udland.