Frilandsgrisen er i klar fremgang
Dagrofa: Forbrugerne vil have fødevarer med holdning
Bare i Meny-kæden steg salget af Frilandsgris syv procent sidste år: Og det i en periode, hvor det generelle salg af svinekød herhjemme er faldet, oplyser koncernen.
- Generelt oplever vi, at forbrugerne efterspørger fødevarer med det, du kan kalde holdning. Det ser vi i økologisalget, men også i salget af Frilandskød, siger Dagrofas kommunikationsdirektør, Markela Dedopoulos.
Endnu mere i år
Frilandsgrisen bliver solgt via selskabet Friland, som er ejet af Danish Crown. I samarbejde med danske landmænd søger Friland og Dagrofa at fremme produktion og salg af fødevarer, hvor der er taget ansvarlig stilling til blandt andet dyrevelfærd og miljø. Friland-mærket omfatter både den velkendte Frilandsgris og økologisk kød, der også bærer mærkningen ”Anbefalet af Dyrenes Beskyttelse”.
- I vores kæder sælger vi primært dansk svinekød. Og i år kommer vores Frilandgrise til at fylde endnu mere i både køledisken og vores markedsføring. Vi står midt i en interessant udvikling, hvor forbrugerne på den ene side efterspørger den danske kvalitet og samtidig gerne betaler lidt mere for, at dyrene har haft et godt liv. Den udvikling vil vi i Dagrofa gerne være med til at understøtte, siger Markela Dedopoulos.
Udviklingen i Dagrofas butikker underbygges af Landbrug & Fødevarers fødevareanalyse fra slutningen af december. Den præsenterer otte vigtige fødevaretrends i 201, og her peger landbrugsorganisationen på, at over en tredjedel af de danske forbrugere altid eller næsten altid går efter økologiske varer. Og at det blandt andet sker ud fra et ønske om at bidrage til øget dyrevelfærd og mindre miljøpåvirkning.