23948sdkhjf

Gråsten Fjerkræ i kæmpeudvidelse med italiensk hjælp

Klar til at vokse til det tredobbelte efter at have indgået "historisk aftale"
Gråsten Fjerkræ er klar til en voldsom udvidelse af forretningen efter netop at have indgået en aftale med den italienske kyllingeproducent Fileni.

Gunder P. Jensen, der står bag Gråsten Fjerkræ sammen med sin hustru, Susanne, har svært ved at anslå, præcis hvor mange italienske kyllinger aftalen vil sende nordpå - men det er mange.

- Hvis vi kan nå op på 2-2,5 millioner kyllinger fra Fileni til det skandinaviske marked, så er jeg meget tilfreds, nævner han med henvisning til, at Gråsten Fjerkræ vil sælge kyllingerne i både Danmark og Sverige. Aftalen indebærer således, at virksomheden udvider med repræsentation i Sverige.

Der er tale om både økologiske kyllinger og frilandskyllinger.Fileni er Europas største producent på begge områder, og ifølge Gunder P. Jensen går alle virksomhedens kyllinger ude i olivenplantager, hvilket sikrer bonden indtægter fra både fjerkræ og oliven.

Gråsten Fjerkræ har indtil nu fået stort set alt sit fjerkræ fra Tyskland, hvor virksomheden selv opdrætter både økologiske kyllinger og frilandskyllinger og får dem slagtet på fire forskellige slagterier. En meget lille del af fjerkræet kommer fra Frankrig.

- Vi bliver billigere

- i 2015 har vi leveret alle de bestillinger, vi fik, men vi kan simpelthen ikke producere mere i Tyskland og Frankrig. Aftalen med Fileni har været tre år undervejs, og det er en historisk aftale for os. Nu bliver vi virkelig konkurrencedygtige på det skandinaviske marked, siger Gunder P. Jensen.

- Så I bliver billigere?


- Det sagde du og ikke jeg. Men ja, vi bliver billigere, afslører Gråsten-chefen.

Han oplyser, at Gråsten Fjerkræ sidste år solgte cirka 1,2 million kyllinger fordelt på økologi og friland. Han regner med, at tallet når op på omkring fire millioner i løbet af de næste par år. Dertil kommer, at sønderjyderme i 2015 også solgte 2,4 millioner såkaldte Velfærdskyllinger, så salget var i alt på cirka 3,6 millioner kyllinger.

Alt i alt vil Gunder P. Jensen anslå, at salget om fem år er noget nær tredoblet i sammenligning med sidste år. I første omgang sender Filenis slagterier hver uge seks transporter til Skandinavien med friskslagtede kyllinger og andre specialiteter og delikatesser.

Aftalen med italienerne indeholder en klausul om, at Gråsten Fjerkræ bliver den eneste forhandler af friskslagtet Fileni-fjerkræ i Danmark og Sverige. Fileni har andre aftaler i Skandinavien om levering af frost-produkter, men den del er Gråsten Fjerkræ slet ikke interesseret i.

- Vi vil markedsføre de frisklagtede kyllinger under navnet "Fileni - by Graasten", og hvis nogle kæder vil have dem som private label, så får de det, fortæller Gunder P. Jensen.

Første gang med private labels


Private labels kan således blive et helt nyt forretningsområde for Gråsten Fjerkræ, som under ingen omstændigheder kan finde på at sælge sine egne produkter fra Tyskland under et andet navn.

- Det er en grundlæggende holdning, som altid har været i virksomheden, og som vi overtog, da vi købte Gråsten Fjerkræ i 2007. Hvis folk vil have Gråsten Fjerkræ, så skal de kunne finde det under Gråsten Fjerkræ og ikke et andet navn, fastslår bestyrelsesformanden.

Den sønderjyske virksomheds regnskab for 2015 er endnu ikke færdigt, men Gunder P. Jensen fortæller, at væksten sidste år landede på 12,8 procent.


Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094