Øko-salget buldrer frem i Carlsberg
Tuborg Rå en stor succes på ganske få måneder
- Tuborg Rå har været en stor succes for os. Vi har set en rigtig flot vækst, siden vi lancerede den, siger Carlsbergs innovationsdirektør, Pernille Arnt, til FødevareWatch.
I alt har den ufiltrerede øko-bajer omsat for 4,9 millioner kroner. Tallene dækker udelukkende detailhandlen, hvor størstedelen af salget sker.
Mens det samlede ølsalg gik tilbage med 1 procent fra januar til oktober i 2015 sammenholdt med samme periode i 2014, steg salget af økologisk øl med 19 procent. Det økologiske ølmarked udgør dog fortsat kun en andel på omkring 1,5 procent af det samlede ølmarked på cirka tre milliarder kroner, oplyser Carlsberg.
- Successen med Tuborg Rå illustrerer, at den økologiske øl er inde i en opadgående trend blandt øldrikkerne, men Tuborg Rå skal ikke kun konkurrere på det økologiske marked. Målet var, at øllen skulle tage fem procent af det segment, vi kalder for Classic - det definerer vi som en øl, der kan lidt mere end en almindelig pilsner, siger Pernille Arnt, der fortæller, at man efter fire måneder på markedet har opnået 4,8 procent.