23948sdkhjf

Hårdt år for Arla: Omsætningen dykkede 3,3 procent

Faldende mælkepriser gav også lavere indtjening
2015 var ikke noget godt år for mælkebønderne og dermed heller ikke for mejerikoncernen Arla, der ejes af 12.500 mælkeproducenter i fællesskab.

Koncerns årsregnskab, der blev offentliggjort onsdag, viser et fald i omsætningen på 3,3 procent, så den landede på 76,5 milliarder kroner. Faldet i omsætning var ventet,og det kom til trods for, at mængden af andelshavermælk steg fra 11,7 milliarder kilo til 12,5 milliarder kilo.

De hårde tider kan da også ses på Arla-indtjeningen, der opgøres som den værdi, som Arla har skabt for andelshaverne pr. kilo mælk.

Den udgjorde sidste år 251,4 øre pr. kilo mod 310,9 øre pr. kilo i 2014, svarende til et fald på 19 procent.

Arla-koncernens nettoresultat udgjorde 295 millioner euro, svarende til 2,2 milliarder kroner.

Nye markedspositioner

-Vi vidste, at 2015 ville blive et hårdt år på alle markeder, og det var det. Priserne på mejeriprodukter globalt var under pres hele året, og det har alle mælkeproducenter mærket konsekvenserne af. Det påvirkede også Arlas mælkepris til ejerne og vores omsætning i 2015. Når det er sagt, så lykkedes Arla med at gennemføre de opgaver og forandringer i forretningen, som vi havde sat os for i et år, hvor hele mejeribranchen stod over for store udfordringer, siger administrerende direktør i Arla Foods Peder Tuborgh i en kommentar til regnskabet.

- Vi har arbejdet intenst på at minimere effekten fra de negative globale tendenser ved at reducere omkostningerne og fastholde og forbedre vores markedspositioner i Europa, samtidig med at det er lykkedes os at skabe nye markedspositioner for vores brandede produkter uden for EU, tilføjer han.

/ritzau/ & redaktionen
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.145