23948sdkhjf

Kvinder og børn først til økologiske varer

Økologi er stadig vigtigere for danskerne, når turen går til supermarkedet.
Økologi er kommet for at blive. Af de danskere, der køber økologisk, siger hver tredje, at det er vigtigere for dem at købe økologiske produkter i dag, end det var for blot tre år siden.

Samtidig siger otte ud af ti danskere, at de køber økologiske produkter. Og hver syvende lægger økologiske varer i indkøbskurven hver gang, turen går til supermarkedet. Det er især frugt og grønt, æg og mejeriprodukter der skal være økologiske. Det viser en ny befolkningsundersøgelse foretaget af Epinion på vegne af Buko.

Børnefamilierne vægter økologi særligt højt. Hver fjerde børnefamilie har økologiske produkter i indkøbskurven, hver gang de handler ind mod hver syvende af hele befolkningen. Samtidig er det især kvinderne, der er bevidste om økologi. Knap hver femte kvinde køber økologiske produkter hver gang, de handler ind. For mændene gælder det hver ottende.

Nøgletal fra undersøgelsen
• 46 procent af danskerne har hver gang eller ofte økologiske produkter i indkøbskurven, når de handler ind. 11 procent køber aldrig økologisk.
• 14 procent af danskerne har økologiske produkter i indkøbskurven hver gang, de handler ind. For børnefamilierne gælder det 23 procent
• Økologi fylder mere for kvinder end for mænd. 17 procent af kvinderne har hver gang eller ofte økologiske produkter i indkøbskurven mod 12 procent af mændene.
• 28 procent af de danskere, der køber økologiske varer, siger, at det er vigtigere at købe økologiske madvarer i dag, end det var for 3 år siden.
• Top 3 over produkter, som danskerne lægger vægt på er økologiske er grøntsager og frugt (51 procent), æg (45 procent) og mejeriprodukter (44 procent).

Fakta om befolkningsundersøgelse
Befolkningsundersøgelsen er baseret på 1.176 webinterviews indsamlet via Epinions Danmarkspanel i perioden 15. januar til 22. januar 2016. Undersøgelsen er vejet i forhold til uddannelse, alder, køn og region og er derfor repræsentativ i forhold til den danske befolkning imellem 18 og 65 år.
Læs mere om: Arla
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078