23948sdkhjf

Køb-dansk-bølge skaber nye arbejdspladser

Tendens er tydelig - kylling bliver fulgt af andre kødtyper
Fra i morgen serverer McDonald's kun dansk kyllingekød på kædens restauranter i Danmark. Ambitionen er, at også oksekødet i burgerne på lidt længere sigt skal være dansk. Det skriver Finans.

Samme tendens tager til i styrke i detailhandlen, hvor de danske råvarer fylder mere og mere i både kølediskene og grøntafdelingen.

Denne køb-dansk-bølge skaber nu flere hundrede arbejdspladser på de danske slagterier, skriver Finans.

- Danske forbrugere foretrækker i stadig højere grad danske fødevarer, som forbindes med høj kvalitet og god dyrevelfærd. For at imødekomme dette forbrugerønske indkøber vi flere og flere danske råvarer og skifter nu til 100 procent. dansk kyllingekød fra Danpo, fortæller Mads Friis, kommerciel direktør hos McDonald's Danmark.

I forvejen er al den fisk, der anvendes på McDonald's restauranter i Danmark, købt hos Espersen Fisk på Bornholm, og de æg, der anvendes i morgenmadsprodukterne, er også danske, ligesom der serveres dansk mælk.

- Vi vil gerne længere ud ad denne vej, og ambitionen er, at også vores oksekød med tiden skal være dansk. Det handler om at imødekomme et forbrugerønske. Der er altså ikke tale om, at vi blåstempler danske råvarer og siger, at de objektivt set er bedre end varer fra alle mulige andre lande, siger Mads Friis.

Udenlandsk udskiftet med dansk

Hos Danpo nyder man godt af, at kunderne i stigende grad foretrækker danske varer.

- For få år siden lå der stadig utroligt meget kylling fra især Polen og Tyskland i de danske supermarkeder. De seneste år har vi oplevet en markant stigende efterspørgsel på dansk kylling i Danmark. Både hos detailhandlen og forbrugerne er præferencen for dansk kød øget betydeligt. Det ses også i detailkædernes egne varemærker, hvor det udenlandske kyllingekød i udpræget grad er udskiftet med dansk kød, fortæller Søren Bisp, kommunikationschef hos Danpo, til Finans.

Hos Coop har man i mange år stort set kun haft dansk kyllingekød.

- Men tendensen er nu, at også andre typer af kød og forarbejdede kødprodukter i vores butikker i stigende grad kommer fra Danmark. Vi har et mål om at støtte dansk fødevareproduktion, og udviklingen i salget viser, at kunderne også ønsker lokale varer. Vi sælger flere og flere danske varer, fortæller Jens Juul Nielsen, informationsdirektør hos Coop.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094