23948sdkhjf

Food service-branchen i fuld gang med at mindske madspild

Madrester får nyt liv, og overskudsmad bliver serveret igen
84 procent af køkkenerne i food service-branchen - kantiner, storkøkkener, hoteller og kursus-/konferencecentre - gør en ekstra indsats for at mindske madspild.

Og det gør de især ved at give madrester nyt liv og ved at servere overskudsmad.

Sådan lyder nogle af hovedkonklusionerne i en ny undersøgelse fra analysevirksomheden 4B Research. Undersøgelsen omfatter besvarelser fra 300 slutbrugere.

21 % oplever, at producenterne af fødevarer gør en indsats for at mindske madspildet. Denne indsats ses primært gennem kampagner og ændring af emballager.

Hele 62 % af køkkenerne gør en aktiv indsats, for at sortere affald. For at øge sorteringen af affaldet fra køkkenet informeres alle medarbejdere grundigt og der laves tydelige mærkninger af hvor de forskellige affaldstyper skal hen.

4B Research har bl.a. spurgt respondenterne i kantiner, storkøkkener, hoteller og kursus-/
Konferencecentre, om producenterne opfattes som samfundsansvarlige. Her svarer kun 14 % ja.

- Jeg tror ikke, at producenterne ikke opfører sig samfundsansvarligt, men de er måske ikke gode nok til at fortælle kunderne det, forklarer Dennis Blome, direktør i 4B Research og ekspert i forbrugeradfærd.

Noget overraskende er det, at 46 % kender begrebet ”Kødfri Mandag”. Dog er det kun 6 % af de adspurgte, der rent faktisk har indført ”Kødfri Mandag”.

- Det overrasker os ikke, at der så stor fokus på madspild og det glæder os, at så stor en andel af køkkenerne gør noget aktivt for at mindske madspildet.
Men det er overraskende at så mange kender begrebet ”Kødfri Mandag”, da det relativt nyt og det er ikke markedsført nævneværdigt, nævner Dennis Blome.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079