23948sdkhjf

14 fødevarer anmeldt for emballage-snyd

Myndighederne skal se på en stribe tilfælde af påstået vildledning
Forbrugerrådet Tænk har været på kontrolbesøg i supermarkeder og fundet fødevarer, der tilsyneladende ikke er, hvad de fremstår som i markedsføringen.

Det drejer sig eksempelvis om "pizza-topping", som mest består af palmeolie og vand, selv om det ligner revet ost.

Og to typer Innocent-smoothie, der på flasken giver indtryk af at være sunde, men i virkeligheden rummer omtrent lige så meget frugtsukker som sodavand.

Og flere typer roastbeef i skiver, der ser ud til at være stegt, men som i stedet er kogt, og hvor "stegeskorpen" består af tilsat karamelfarve.

- Vi mister tilliden

- Selvfølgelig skal producenter og detailhandel sælge deres produkter til forbrugerne. Men de skal ikke oversælge dem, og det sket i flere tilfælde, lyder det fra Anja Philip, formand for Forbrugerrådet Tænk, i en pressemeddelelse.

- Vi mister tilliden til producenterne, når markedsføringen er uærlig, tilføjer hun.

En spørgeskemaundersøgelse blandt 1.032 forbrugere viser, at over halvdelen af dem - cirka 60 procent - føler sig snydt af fødevareemballage.

Ifølge loven må præsentationen af fødevarer ikke vildlede.

På baggrund af undersøgelsen har Forbrugerrådet Tænk nu meldt 14 produkter til myndighederne for påstået vildledning.

Se de 14 produkter her


Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062