Stauning Whisky: Vi har ikke solgt vores sjæl
Det vestjyske whisky-destilleri mangedobler produktionen uden at gå på kompromis
Whisky-produktion er ikke just normalt i Danmark, så Stauning Whisky er blevet en attraktion og har et stort antal besøgende, der får en rundvisning på destilleriet. I år kommer 12-13.000 på besøg, forventer direktør Alex Højrup Munch. Foto: Stauning Whisky
For Stauning Whiskys DNA skal ikke skylles ned med den mere end 100 millioner kroner store kapitalindsprøjtning, den vestjyske whiskyproducent fik for snart et år siden med den nye medejer i Distill Ventures, der er partner med den engelske spiritusgigant Diageo. Men pengene har sat skub i en heftig vækststrategi.
- Der er mange, der er bange for, at vi mister vores identitet og har solgt vores sjæl. Men det har vi ikke, siger administrerende direktør og medejer Alex Højrup Munch, Stauning Whisky.
Det vestjyske Whisky-mærke blev grundlagt i 2005 af ni venner, og destilleriet ligger i Vestjylland ved Ringkøbing Fjord.
Samme kærlighed for produktet
Stauning Whiskys sjæl er den måde, som man producerer whisky på. Og selvom produktionen skal mangedobles henover de næste fem til seks år, ryger de unikke produktionsmetoder ikke ud til fordel for effektivitet og rationelle produktionsformer.
- Da vi indgik aftalen med Distill Ventures, overvejede vi tilbuddet i meget, meget lang tid. Men vi fandt hurtigt ud af, at de har ligeså meget kærlighed for sine produkter - de har mange single malt destillerier. Så dialogen var, at hvis vi skulle gøre det her, så skulle vi bibeholde det, som vi havde lavet fra starten af. Der var vel en grund til, at Distill Ventures faldt for det, som vi lavede, og der var vel en grund til, at vi kunne sælge vores produkter så hurtigt, fortæller direktøren.
Og produkterne forsvinder som dug for solen. Destilleriet aftapper fem til seks gange om året, og halvdelen af det seneste salg - der gik til restauranter og butikker - blev udsolgt på 60-70 sekunder.
Mere, ikke større udstyr
For at bibeholde den unikke smag i den usædvanlig store kapacitetsudvidelse vil Stauning Whisky holde fast i sin tilgang til produktionen.
- Vi har nogle processer i vores produktion, som vi er overbeviste om giver den rigtige smag. Et eksempel er vores pot stills, som vi ikke laver større, men som i stedet stiger i antal i den nye produktion, fordi en lille pot still giver en mere koncentreret smag i whiskyen, uddyber Alex Højrup Munch.
- Vores gulvmaltning, som man stort set er stoppet med i produktionen af whisky verden rundt, skal også fortsætte. Her bruger vi enormt mange kvadratmeter, fordi vi vil fortsætte med gulvmaltning. Som egentlig ikke er effektiv, men vi er overbevist om, at det giver den rigtige smag til vores produkt, siger Alex Højrup Munch.
Direktøren peger også på brugen af åben ild til at varme op, som man ikke bruger i ret mange andre destillerier, fordi metoden er ineffektiv og småfarlig. Men metoden giver en helt anden smag, når det brænder lidt på og giver en karamelliseret nuance i smagen.
Fravalgte store leverandører
Da udstyrsleverandøren skulle findes, bød flere procesudstyrsproducenter sig til. Valget faldt på midtjyske Flexmatic.
- Når vi talte med de forskellige virksomheder, som bød ind på opgaven, var det som om, at producenterne tænkte, at vi helst vil gøre det så stort som muligt. Det skulle gøres stort, flot og optimalt. Computerstyret og det hele. Men det er ikke os. Vi har brugt utrolig lang tid på at dimensionere de nuværende løsninger til en større produktion, så vi ikke går på kompromis med autenciteten i produktet, fortæller Alex Højrup Munch.
- Flexmatic har været gode at sparre med. Vi ledte efter nogen, der ikke var for store og ikke var for forudindtagede i sin holdning til, hvordan man laver en produktionsudvidelse. Vi ville have en leverandør, der kan sit håndværk, og som var indforstået med, at det ikke blev den lige vej til målet.
Læs Food Supply Magazine gratis: http://www.e-pages.dk/aller/530/