Stort overskud til Rose Poultry
Kyllingeslagteriet Rose Poultry er kommet ud med et resultat, der overgår de seneste tre regnskabsår.
Hjemmemarked går frem
75 procent af omsætningen kommer fra udlandet, men fjerkræslagteriet har i løbet af året gennemført markedsføringskampagner i såvel TV som trykte medier for at styrke salget på hjemmemarkedet. Mediemålinger har vist øget kendskab til virksomheden og dens produkter som følge af kampagnerne, der deror vil blive videreført i det kommende år.
Økologisk nyhed
Økologisk kylling har været årets nyhed, og dene r blevet positivt modtaget af kunder og forbrugere. Lanceringen af den økologiske kylling blev blandt andet anerkendt af Børsens Fødevarepris 2008, hvor virksomheden modtog den overordnede pris som innovativ fødevarevirksomhed.
Brand kostede nedsat slagtekapacitet på slagteriet i Skovsgaard, men anlægget forventes at komme på normal kapacitet i januar 2009, når udbedringerne efter branden er afsluttet.
Kraftige prisstigninger på foder
I de første måneder af regnskabsåret var produktionen af slagtekyllinger ramt af meget store prisstigninger på foder. Da producenterne typisk køber foder på årskontrakter, fik prisstigningerne en stor effekt fra august måned i sidste regnskabsår. De kraftige foderprisstigninger skyldes en dårlig kornhøst i flere lande, generelt små lagerbeholdninger og spekulation i markedet. For at sikre producenternes økonomi, hævede virksomheden afregningsprisen for slagtekyllinger yderligere gennem første kvartal af regnskabsåret, så der blev opnået inddækning for foderprisstigningerne. Det historisk høje noteringsniveau er fastholdt gennem hele regnskabsåret.
Investeringer og effektiviseringer
Der er foretaget betydelige investeringer i produktionen for at opnå fortsatte driftsøkonomiske og kvalitetsmæssige forbedringer. De samlede investeringer i materielle anlægsaktiver udgjorde ca. 62 mio. kr. og slagteriet hatr i sn 9-årige levetid i alt investeret ca. 482 mio. kr. Dette høje investeringsniveau skal sikre en effektiv, rentabel og lønsom kyllingeproduktion i Danmark til glæde for virksomheden og virksomhedens kyllingeproducenter.
Produktionen optimeres løbende ved gennemførelse af LEAN-projekter med fokus på besparelser og optimering i de enkelte afdelinger på fabrikkerne, der sammen med de gennemførte investeringer sikrer en fortsat konkurrence dygtig produktion.
Forventninger til det kommende år
Markedsforholdene på de strategiske markeder er konkurrenceprægede, hvor især hjemmemarkedet presses af øget import af udenlandske produkter. Største usikkerhed for virksomheden ligger fortsat i udviklingen på foderpriserne.
Fra 2008 har danske virksomheder skullet efterleve nye nationale regler for total fjernelse af salmonella i kyllingekød. Den danske stat har ansøgt EU om en sådan særstatus, som også vil bevirke, at Danmark kan stille krav om fravær af salmonella i importeret udenlandsk hønse- og kyllingekød. virksomheden, når den gennemføres. Der er endnu ikke nogen endelig afklaring fra politisk side om, hvorvidt en særstatus kan opnås.
Den fortløbende effektivisering af produktion og markedsføring forventes at resultere i øget konkurrencekraft i det kommende år, og der budgetteres med et overskud i samme størrelsesorden som i indeværende år.
Kilde: Årsrapport 2007/08 - www.rosepoultry.dk