23948sdkhjf

Flere og bedre ingredienser til krævende forbrugere

Danske virksomheder sidder på 14 procent af verdensmarkedet

Vi bliver flere på kloden, middelklassen vokser, og stadig flere flytter fra land til by. Tendenserne betyder, at efterspørgslen på ingredienser vokser - blandet andet fordi der bliver stadig større behov for, at fødevarer kan holde sig i længere tid.

Samtidig vokser kravene om sundere fødevarer og bedre udnyttelse af ressourcerne. Det kræver forskning, uddannelse og innovation at udnytte de nye vækstmuligheder, der især er i Asien, hvor middelklassen forventes at vokse fra cirka 500 millioner mennesker i 2009 til mere end tre milliarder i 2030.

Det påpeger DTU i en ny sektorudviklingsrapport om ingredienser - en rapport, som bygger på en række interviews med ingrediensvirksomheder og input fra DI Fødevarer samt Landbrug & Fødevarer.

- Forbrugere bliver mere og mere krævende. Mad skal være sund, smage godt, se godt ud og helst være holdbar i nogle dage, siger Anne S. Meyer, der er professor på DTU Kemiteknik og en af forskerne bag rapporten.

- Tæt på det naturlige

Ifølge Egon Bech Hansen, der er professor på DTU Fødevareinstituttet og medforfatter til rapporten, går trenden imod, at maden skal være med til at give et langt og sundt liv. Det involverer naturlige ingredienser som pektin, der udvindes af plantematerialer, samt fødevareenzymer og bakteriekulturer:

- Folk ønsker ikke flere E-numre og unaturlige farvestoffer. Maden skal være miljøvenlig, fremtidsorienteret, bæredygtig og naturlig. Det betyder, at ingredienserne også skal være så tæt på det naturlige som muligt. Det ser vi både i helt almindelig mad som brød og yoghurt og i færdigproducerede retter, konstaterer han.

I dag er ingredienser en stor dansk eksportsucces. Samlet set står danske virksomheder ifølge DTU for 14 procent af verdensmarkedet for ingredienser. Successen bygger i høj grad på forskning og udvikling, som overvejende sker hos virksomhederne selv, men ofte i samarbejde med DTU og andre universiteter.

Særlige udfordringer hos Chr. Hansen

En af de globale spillere på ingrediensmarkedet er Chr. Hansen, der konstant må forny produkter og processer for at matche forbrugernes behov. De seneste 11 år har virksomheden oplevet en stabil vækst på cirka otte procent om året.

- Vi adskiller os fra de fleste andre ingrediensleverandører ved, at vores produkter er levende organismer. Det giver os nogle særlige udfordringer, siger Esben Laulund, senior vice president i Chr. Hansens R&D Microbial Platform.

- Et aktuelt eksempel er, at vi populært sagt har været nødt til at genopfinde yoghurt sammen med vores kinesiske kunder. Kina er et stort vækstmarked, men man har ikke pålidelige kølekæder på samme måde som herhjemme. Derfor har vi været nødt til at finde nye løsninger, hvor vores kulturer fungerer optimalt ved fremstillingen af pasteuriseret, langtidsholdbar yoghurt, nævner han.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062