Nyt fødevarepartnerskab skal øge eksporten med milliarder
En række af de største danske virksomheder fra den danske fødevareklynge, deriblandt Arla, Carlsberg og Danish Crown, lancerede onsdag formiddag et nyt fødevarepartnerskab i samarbejde med regeringen, Landbrug & Fødevarer og Dansk Industri.
Målet er, at den danske fødevareklynges eksport af teknologi, fødevarer, ingredienser, maskiner og produkter skal boostes markant, skriver miljø- og fødevareministeriet i en pressemeddelelse.
Det skal blandt andet ske ved, at udlandet i langt højere grad får øjnene op for danske kvalitetsvarer, der kan levere løsninger inden for bæredygtighed, sundhed og fødevaresikkerhed, som i stigende grad efterspørges på verdensmarkedet.
Udstillingsvindue
Alt i alt skal partnerskabet give den danske fødevareklynge et udstillingsvindue, der tydeligt sætter Danmark på verdenskortet som et førende fødevareland.
Hvis det lykkes at finde danske løsninger på en række af de udfordringer, som verden står over for, er potentialet en øget fødevareeksport på mere end 30 milliarder kroner og 10.000-15.000 nye danske arbejdspladser.
Det vurderer virksomheder og organisationerne selv i den fortælling om den danske fødevareklynge, der blev offentliggjort samtidig med lanceringen af det nye fødevarepartnerskab.
Stolt formand
Til projektet bidrager staten med 20 millioner kroner over fire år. Arla Foods, Danish Crown, Carlsberg, Novozymes, Chr. Hansen, Foss, Royal Greenland, DLF Trifolium og Danish Agro bidrager tilsammen med et tilsvarende beløb.
Der bliver oprettet et sekretariat, som skal sikre en langsigtet profilering af Danmark som fødevareland, styrke samarbejdet og sammenhængskraften i fødevareerhvervet samt sikre, at de dygtigste talenter vil arbejde i den danske fødevareklynge.
Torben Ladegaard , tidligere CEO i Foss Group, er udpeget som bestyrelsesformand for Fødevarepartnerskabet.
- Den danske fødevareklynge bygger på et stærkt fællesskab og en stolt tradition for samarbejde og innovation. Jeg er stolt over at skulle være med til at udbrede kendskabet til vores styrker - både overfor et eksportmarked og overfor os selv, siger han.