23948sdkhjf

Flere fødevarer skal kendes på deres hjemstavn

Nyt millionprojekt ser på mulighederne for stedspecifik udvikling

Et nyt projekt, der skal undersøge potentialet i at brande fødevarer med deres ophavs-egn, er blevet bevilget 13 millioner kroner i støtte af Innovationsfonden.

Tanken er, at produkter som lam fra Vadehavet og salt fra Læsø er rigtig gode, men at potentialet er langt større - ikke mindst fordi markedet for stedspecifikke fødevarer er i rivende udvikling både i Danmark og i Europa.

Projektet med navnet ProvenanceDK vil derfor forsøge at danne grundlag for, at Danmark kan producere flere varer, som har en geografisk eller historisk baggrund, eksempelvis specifikke racer eller sorter af landbrugsdyr eller -planter.

Mulighedernes atlas

Det skal blandt andet munde ud i et atlas over potentialet, en slags "Mulighedernes atlas". Desuden vil projektet udvikle forretningsmodeller for produkter og iværksætte samarbejde mellem kommuner, virksomheder og producenter med henblik på at udvikle specifikke produkter og handlingsplaner på området.

 - Udviklingen af højkvalitetsprodukter kan både give en merindkomst for landets fødevareproducenter og skabe regionale arbejdspladser, siger Chris Kjeldsen, seniorforsker på Institut for Agroøkologi under Aarhus Universitet og leder af projektet.

- Projektet handler om at tilpasse produktionen til lokale vilkår. Både hvad angår produktionsvilkår og miljø, tilføjer han i en pressemeddelelse.

Ud over universitetet og Randers, Slagelse og Ringkøbing-Skjern kommuner er blandt andre Coop, Løgismose og Hørkram Foodservice med i projektet.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063