Danske madfolk fører sig frem i Berlin
Når forbrugermessen Grüne Woche i Berlin slår dørene op 20. januar, bliver det med den største danske fællesstand, der er set i 20 år.
Omkring en snes danske fødevareproducenter satser initiativtageren til standen, New Nordica, på at få med. Det oplyser den danske eksportekspert New Nordica, som organiserer en dansk fællesstand for andet år i træk.
400.000 gæster forventes at deltage i 2017-udgaven af den traditionsrige messe. Gæsterne kan se, smage og ikke mindst købe mad og drikke fra 58 lande.
Også for professionelle indkøbere
Grüne Woche er meget mere end en kæmpestor markedsplads med en vrimmel af købelystne tyske forbrugere. Danmarks ambassadør i Tyskland, Friis Arne Petersen, siger det på denne måde:
- Det er en af de vigtigste trendsættende landbrugs- og fødevaremesser i verden. Og der kommer ikke kun almindelige forbrugere, men også for eksempel indkøbere fra store supermarkedskæder, som er ude for at spotte nye trends på markedet.
Brænderiet Enghaven, der producer frugtbrændevin og andre drikkevarer i Mellerup øst for Randers, var en af de mindre danske fødevareproducenter, der fik solgt varer på den danske stand i 2016.
- Vi fik bekræftet, at der er interesse for vores produkter, og det gav os blod på tanden til at gå videre. Så vi er også med i år, og nu styrker vi vores tilstedeværelse og vil fokusere mere på de kontakter til mulige handelspartnere, som messen kan give, siger Esben Moestrup, medejer af Brænderiet Enghaven.
Test af produkter
Niels Nørskov, som ejer New Nordica, ser Grüne Woche som et rigtig godt sted for præsentation af nye produkter.
- Danske virksomheder skal bruge Grüne Woche til at gøre sig synlige overfor deres netværk og handelsforbindelser i Tyskland. Og de skal bruge standen til at vise deres produkter frem og teste dem på Herr og Frau Schmidt.
- Desuden kan virksomhederne bruge standen til at holde møder med deres kontakter i Tyskland. Der kommer jo omkring 90.000 fagfolk, deraf en hel del små og store grossister og små kæder med måske to til fire butikker. De vil gerne have nogle varer, der skiller dem ud fra de store kæder, og det kan være en god vej ind på det tyske marked for mindre og mellemstore danske virksomheder, siger Niels Nørskov.