Carlsberg brygger nyt byggeri ved Hamburg
Tyskerne er glade for øl, og derfor har Carlsberg besluttet sig for at investere i sin ølproduktion syd for grænsen.
Holsten-bryggeriet i Hamburg har efterhånden 140 år på bagen og trænger til en modernisering.
Det sker ifølge Børsen ved at opføre et helt nyt bryggeri, som er mere effektivt, og som dermed kan sænke enhedsomkostningerne.
Carlsberg købte Holsten-bryggeriet tilbage i 2004 og har de senere år fokuseret på at skære antallet af varemærker ned for at skærpe sin profil på det store, tyske ølmarked.
- Der er så stort et udbud, at forbrugerne drukner i muligheder. Og for bryggerierne er der en voldsom kamp om hyldemeterne i de enkelte butikker.
- Det er afgørende for os at opbygge skarpe mærkeprofiler og få den rette placering i butikken. Ellers risikerer vi at blive overset, siger Kristian Walsøe, der er marketingdirektør for Carlsberg Tyskland, til Børsen.
Markedsandel på 17 procent
Carlsberg står særligt stærkt i Nordtyskland, hvor man har en markedsandel på 17 procent.
Tyskland huser i alt 1.300 bryggerier og er dermed et af de lande i verden, der er bedst dækket ind på ølfronten.
Foruden Holsten-mærket markedsfører Carlsberg-koncernen også brands som Astra, Grimbergen, Duckstein og så selvfølgelig Carlsberg i Tyskland.
Selv om tyskerne er verdens fjerdestørste ølmarked, så er hverdagsforbruget faldende.
Hver tysker drikker dog i snit 106 liter øl om året. Det er næstmest i verden, kun overgået af tjekkerne.
/ritzau/