Tulips konserves hitter stort
Danish Crown-datterselskabet Tulip Food Company endte regnskabsåret 2015/16 med et overskud efter skat på 212 millioner kroner.
Det er syv millioner mere end året før - og det bedste resultat for Tulip siden 2010, da plusset var på 263 millioner kroner.
Ifølge ledelsen skyldes fremgangen primært "en positiv udvikling på de internationale konservesmarkeder, herunder en gunstig valutaudvikling". Sidstnævnte handler ikke mindst om amerikanske dollars og japanske yen.
Til gengæld må Tulip konstatere, at der ikke har været meget udvikling hvad toplinjen angår: Nettoomsætningen ligger stort set uændret på godt 3,8 milliarder kroner.
Venter stadig på Kina
Regnskabet kunne formentlig have set endnu bedre ud, hvis myndighederne i Kina - som de lovede i 2014 - havde givet grønt lys for import af varmebehandlet svinekød.
Men Tulip-ledelsen må i årsrapporten konstatere, at "der er fortsat ingen endelig afklaring på eksport af færdigvarer til Kina trods det forhold, at Tulips danske fabrikker
i Svenstrup og Vejle i regnskabsåret 2013/14 blev godkendt til eksport til Kina".
Om fremtiden konstaterer ledelsen, at lancering af nye forbrugervenlige og tidssvarende produkter er afgørende for Tulips fortsatte vækst.
- Der satses på innovation og nytænkning, både når det gælder produkter og emballage. I løbet af året er der således lanceret en række produktnyheder og -varianter indenfor Tulips kategorier, hedder det i bemærkningerne til regnskabet.
Alt i alt forventer ledelsen et resultat på niveau med 2015/16, når det næste regnskab er klart om et års tid.