Carlsberg styrker og slanker organisationen
Carlsberg styrker topledelsen og forbereder sig samtidig på fremtidige udfordringer i Danmark, Norge og Baltikum ved at reducere i medarbejderstaben i de pågældende lande.
Jørgen Buhl Rasmussen, koncernchef og administrerende direktør, siger om udnævnelserne:
- Efter købet af Scottish & Newcastle er Carlsberg blevet en langt større og mere global virksomhed inden for FMCG (hurtigt omsættelige forbrugsvarer). Det kræver i hele organisationen et stærkt lederskab med international erfaring. Vi har en ambitiøs strategi, som har medført ændringer i vore processer, organisation og kultur. Fremadrettet vil international erfaring og stærke evner til at eksekvere være nøgle-kompetencer. Khahil Younes' og Nils Østbirks lederevner og erfaring med international branding og FMCG vil styrke vores øverste ledelsesgruppe markant. Khahil Younes kommer til at stå i spidsen ikke alene for Group Sales & Marketing, men også for en ny og fuldt integreret innovations-enhed. Det afspejler den vægt, vi lægger på innovation alle steder i virksomheden.
Khalil Younes , 45 år, har de seneste 15 år arbejdet for The Coca-Cola Company, hvor han har været ansvarlig for en række succesfulde udviklinger af nye brands og forandringsprocesser. Han er i dag Vice President, Global Juice Marketing og dermed ansvarlig for 140 brands og en omsætning på over USD 4 mia. Før da havde han en række jobs inden for Coca-Cola Corporate Marketing, Central Europe, Eurasia & the Middle East, ligesom han har været leder af en forretningsenhed i Ungarn. Khalil Younes har tidligere arbejdet for Procter & Gamble. Han har en MBA fra Harvard Business School.
Nils Østbirk , 44 år, er i dag Zone Director, Northern Europe hos L'Oreal, hvor han med base i Paris er ansvarlig for en omsætning på cirka USD 1 mia. i 12 europæiske lande. Han var tidligere Managing Director for L'Oreal i Polen og Holland. Før da var han chef for Philip Morris Indochina. Han er cand. merc. fra Copenhagen Business School.
Organisationen slankes
På linje med det strategiske mål om konstant at forbedre effektiviteten i hele virksomheden og samtidig forberede sig på fremtidige udfordringer har Carlsberg i dag annonceret en række forandrings-initiativer i Danmark, Norge og Baltikum.
- Med disse initiativer fortsætter vi det, som vi allerede har igangsat i vore selskaber i Frankrig, Storbritannien og Italien. Forandringerne er drevet af de specifikke markedsudviklinger, som varierer meget fra land til land. Men
overordnet bestræber vi os på proaktivt at accelerere vores effektiviserings-bestræbelser i forhold til både timing og omfang, fordi vi forudser en fremtidig markedsudvikling med større usikkerhed og flere risici, udtaler Jørgen Buhl Rasmussen.
I Danmark betyder det en reduktion i medarbejderstaben på op mod 150 mand, og også i Norge iværksættes en række initiativer, der indebærer markante reduktioner af bemandingen og organisationens omkostninger. I Baltikum vil der komme flere afskedigelser oven på de i forvejen 80 fratrædelser i november måned 2008. Carlsberg forventer her at reducere med yderligere 124 ansatte.
Ændringerne vil blive gennemført i første kvartal 2009.
Kilde: Københavns Fondsbørs