Nyt koncept sætter fokus på uigennemsigtige ydelser i rekrutteringsbranchen
Det skal ikke koste op til 100.000 kr. hver gang, et rekrutteringsbureau skal finde en ny medarbejder. Nærmere en tiendedel. Det mener konsulenthuset MiBro & Andersen, som barsler med en abonnementsordning, hvor virksomheder køber adgang til en rekrutteringsbase men klarer resten af arbejdet selv.
- Rekrutteringsbranchen har haft held til at påtage sig en opgave, som ikke ligger bedst hos dem. Hvis du som rekrutteringskonsulent selv kommer fra Handelshøjskolen og aldrig har arbejdet i en skobutik, hvordan kan du så vide, at en person vil passe ind i den daglige omgangsform og de daglige rutiner der? Sandheden er, at det kan du ikke - heller ikke med nok så mange personlighedstests at støtte dig til. Det findes det lille begreb, der hedder personlig kemi, og den kan du som 3. mand ikke spotte på forhånd. Det er noget, medarbejderen og chefen mærker, når de sidder overfor hinanden.
Åbner nyt marked
Som tidligere personale- og varehuschef i Bilka og Føtex under Dansk Supermarked Gruppen har Jens Jørgen Andersen set nok eksempler på, hvornår rekrutteringsarbejdet glider ubesværet og giver de ønskede resultater – og hvornår det ikke gør. Som nyindtrådt partner i MiBro & Andersen har han derfor været med til at udvikle et nyt rekrutteringskoncept, der giver de personlige interviews tilbage til arbejdsgiveren og i stedet tilbyder tre egnede kandidater fra en rekrutteringsbase baseret udelukkende på faglig baggrund - på månedsabonnement.
Konceptet MiBroker er en model og et prisniveau, der åbner op for et helt nyt marked for rekrutteringsbranchen.
- Vores primære kompetenceområde er salgsassistenter, sælgere og administrativt personale. Og hermed åbner vi for et nyt marked indenfor især detailsektoren, som ikke har været dyrket af rekrutteringsbranchen: Nemlig de mindre virksomheder og de små detailkæde, fortæller Jens Jørgen Andersen.
Han mener, at andre rekrutteringsvirksomheder med tiden vil udvikle lignende koncepter.
- Problemet for dem vil dog være, at de tvinges til at konkurrere med sig selv. Dette abonnementskoncept sætter fokus på forholdet mellem pris og kvalitet, hvilket ikke er til de dyre koncepters fordel, vurderer Jens Jørgen Andersen.
- Vi har desuden den fordel, at vi også kan servicere den samme kunde med andre ydelser indenfor f.eks. videreuddannelse. Så det er ikke vores egen gren, vi saver over, siger han afsluttende
Kilde: MiBro & Andersen Aps