Carlsberg går frem på alle markeder
Carlsberg har i 2008 opnået fremgang på alle geografiske segmenter, og nye ansigter i bestyrelsen skal fremadrettet tilføre bryggerigiganten international erfaring og inspiration inden for alle forretningsområder.
Men uroen på de finansielle markeder presser også bryggerigiganten, der i 2009 sætter yderligere fokus på omkostningsreduktioner og effektivisering. I begyndelsen af januar 2009 offentliggjordes restruktureringsplaner i Danmark, Norge og de baltiske lande. Der implementeres p.t. yderligere planer i alle markeder og inden for alle funktioner i Carlsberg-gruppen, med det formål at kompensere for den svage makroøkonomiske udvikling. Planerne indebærer bl.a. en væsentlig reduktion i omkostningerne og en stigning i effektiviteten. Herudover vil der i hele gruppen ske en væsentlig reduktion i investeringsniveauet, skriver Carlsberg i regnskabet.
Nye i bestyrelsen
Bestyrelsen for Carlsberg A/S indstiller Richard Burrows, Irland, og Kees van der Graaf, Holland, til bestyrelsen på generalforsamlingen torsdag den 12. marts. De to skal afløse henholdsvis næstformand Jens Bigum og bestyrelsesmedlem Henning Dyremose.
- Købet af dele af Scottish & Newcastles har medført en markant ændring af Carlsberg, som nu er en langt større og mere globalt eksponeret virksomhed inden for FMCG (hurtigt omsættelige
forbrugsvarer). Det afspejles i sammensætningen af virksomhedens daglige ledelse, og det vil også i højere grad blive afspejlet i bestyrelsen, såfremt generalforsamlingen tilslutter sig
indstillingen om valg af Richard Burrows og Kees van der Graaf. Begge vil tilføre bestyrelsen betydelig international erfaring og inspiration inden for Carlsbergs forretningsområder, siger
bestyrelsesformand for Carlsberg, Povl Krogsgaard-Larsen.
Kilde: Årsrapport 2008 / Carlsberg Group