23948sdkhjf

Dansk Supermarked mister overskud

Den A.P. Møller-Mærsk-ejede detailhandelsvirksomhed havde svært ved at følge takterne fra 2007 og fik i 2008 et overskud, der var 23 procent lavere end året før.
Omsætningen steg 3 procent til 57,9 mia. kr., faldt overskuddet 23 pct. fra 2 mia. kr. til knap 1,6 mia. kr.

Højere aktivitet i nye butikker
Omsætningen var positivt påvirket af højere aktivitet fra nye butikker i Tyskland, Sverige og Polen. Økonomisk opbremsning og øget konkurrence i discountsegmentet påvirkede omsætningen på det britiske marked negativt.

Resultat før finansielle poster for de internationale aktiviteter faldt 11procent til 0,35 mia. kr., primært grundet lavere indtjening på det britiske marked, som følge af den øgede konkurrence, højere importpriser samt det svækkede engelske pund og øgede omkostninger i forbindelse med moderniseringer af butiksnettet. Indtjeningen på det polske marked var negativt påvirket af investeringer i nye butikker og centrallager, mens der i Sverige og Tyskland var vækst i indtjening

Nye butikker gav større omkostninger
Årets resultat blev 1,6 mia. kr. mod 2,0 mia. kr. i 2007. Pengestrøm fra driften faldt til 1,7 mia. kr., som følge af den lavere indtjening, øget skattebetaling og forskydning i leverandørbetalinger i forbindelse med årsskiftet.

De samlede investeringer i butikker og centrallagerfaciliteter, inventar m.v. steg betydeligt til 3,2 mia. kr. I 2008 steg antallet af butikker med 99, og det samlede antal butikker var ved årets udgang 1.270.

Dansk Supermarked Gruppen omfatter bl.a. Bilka, Føtex, Netto og Salling.




Kilde: Årsrapport fra A.P. Møller-Mærsk

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.099