23948sdkhjf

Kvartalsminus til SP Group

Plastproducenten oplever afsætningsproblemer inden for stort set alle industrier, men udnævner energi-, medico og fødevareindustrien som de nye vækstmarkeder.
SP Group har i første kvartal haft en nettoomsætning på 169,6 mio. kr. mod 227,5 mio. kr. i samme periode sidste år. Det svarer til et fald på 25,5%. Resultatet før finansielle poster (EBIT) blev i 1. kvartal -8,5 mio. kr. mod 6,8 mio. kr. året før.

Afsætningen til medico-industrien, som er et af SP Groups fokusområder, voksede derimod med 14,8% i forhold til samme periode sidste år og beløb sig til 52,8 mio. kr. Et andet fokusområde er salget af produkter under egne brands fra Ergomat (ergonomisk arbejdspladsudstyr), SP Medical (guide wires) og TPI (ventilationsudstyr), og her faldt salget ca. 31% til 22,2 mio. kr. Der var fald i afsætningen inden for alle 3 produktgrupper.

Omkostningsbesparelser
Der er i 1. kvartal gennemført en væsentlig kapacitetstilpasning i medarbejderstaben, hvoraf mange fratræder senere i 2009. Derudover foretager SP Group en væsentlig opbremsning i sine investeringer, hvormed niveauet ventes at komme til at ligge væsentligt lavere i forhold til sidste år.

Nye vækstmarkeder
Periodens afsætning er negativt påvirket af den globale recession, lyder det i en kommentar til regnskabet, men ledelsen aner en stigning af ordrer inden for især medico- og energisektoren.

- Vi har fået flere mindre ordrer på coating af rør til olie- og gasindustrien. Vort salg til vindmølleindustrien er stigende, kommenterer virksomheden.

SP Group venter et udfordrende 2009, som generelt set bliver et svært år for fremstillingsindustrierne . En række nye produkter og løsninger til kunder i specielt Health Care-, energi-, miljø- samt fødevarerelaterede industrier forventes dog at skabe vækst og indtjening, der i et vist omfang kan opveje nedgangen i afsætningen til andre industrier.

Kilde: SP Group Kvartalsrapport

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079