23948sdkhjf

Fremgang i salget af økologiske fødevarer

Danskerne køber flere økologiske føde- og drikkevarer, og siden 2005 er salget i supermarkeder og varehuse samlet steget med 103 pct.
Hver gang danskerne køber for 100 kr. økologiske føde- og drikkevarer, bliver 38 kr. brugt på mælk, ost og æg mod 49 kr. i 2005. Selvom omsætningen inden for gruppen er steget med 56 pct. i samme periode, er andelen således vigende i forhold til andre økologiske føde- og drikkevarer.

Der blev omsat for 4,6 mia. kr. økologiske føde- og drikkevarer i supermarkeder og varehuse i 2008, hvilket er en stigning på 29 pct. i forhold til året før.

Omsætningen steg inden for alle grupper af fødevarer. Fødevaregruppen mælk, ost og æg steg med 252 mio. kr., hvilket er en stigning på 17 pct. Gruppen ris, brød, mel, gryn m.m. steg med 246 mio. svarende til 53 pct. Grøntsager steg med 155 mio. kr., svarende til 34 pct.

I gruppen juice, frugtsaft, vin, cider, øl o.l. blev der solgt for 228 mio. kr. i 2008, hvil-ket er en stigning på 45 pct. i forhold til året før, og en stigning på over 300 pct. i for-hold til 2005.

Kilde: Danmarks Statistik

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095