Arla bakker op om nøglehulsmærket
Minimælken og skummetmælken får nu det nye myndighedsmærke, nøglehullet.
- Nøglehulsmærket er unikt, fordi det i modsætning til andre mærker hverken kræver et særligt sprog eller en særlig ernæringsviden for at tage valget. Mærket gør det nemmere for forbrugeren at vælge sunde basisfødevarer – og dén udvikling støtter vi, siger Mette Hofman, afdelingsleder hos Arla Foods.
Flere produkter med nøglehullet
Arla Foods har allerede nu nøglehulsmærket 13 mejeriprodukter, mens yderligere 19 produkter er på vej til at få nøglehulsmærket i forbindelse med emballage- og design-ændringer. Når emballagerne er ændrede, vil nøglehulsmærket være at finde på 43% af Arlas friskvarer, dvs. bl.a mælk og yoghurt. Alene på mælk vil ca. 475.000 nøglehuls-mærkede kartoner blive solgt om dagen.
- Vi vil mærke så mange af vores produkter med nøglehullet som muligt i forhold til mærkningsordningen, og fremadrettet vil vi skæve til mærket, hver gang vi udvikler nye basisprodukter. Vi vil desuden fremover redegøre for vores brug af nøglehulsmærket i vores årlige CSR-rappport, siger Mette Hofman.
Blandt de produkter, som allerede bærer nøglehulsmærket, er såvel de konventionelle som de økologiske mini-, skummet, og kærnemælksprodukter, Cultura ProBio®, A38® 0,5%, Cheasy A38®, Arla Karoline Køkken® fromage frais 0,3% og Arla Karoline Køkken® kvark.
Hjælp til at finde sunde alternativer
- I Arla støtter vi op om nøglehulsmærket, fordi mærket er baseret på en positiv mærk-ning af ’bedst i kategorien’, og fordi det nemt og hurtigt hjælper forbrugerne med at finde de sunde alternativer, også selv om man normalt ikke læser varedeklarationer, siger Mette Hofman.
Nøglehulsmærkningen er en frivillig mærkning, som Den danske Fødevarestyrelse og de tilsvarende institutioner i Sverige og Norge fastlægger kriterierne for.
Kilde: Arla Foods / www.arlafoods.dk