Vestjylland skal synliggøres som fødevare- og oplevelsesland
På tværs af kommunegrænserne er fire vestjyske kommuner, de fem vestjyske LAG – lokale aktionsgrupper og Region Midtjylland gået sammen om at gøre Vestjylland til et fødevare- og oplevelsesland.
- Det vestjyske er sprængfyldt med dygtige fødevareproducenter, idérigdom og iværksætterånd. Vi har bare ikke været så gode til at få synliggjort det. Men nu er der mulighed for at arbejde på at få skabt den nødvendige synlighed, der skal til for at komme ud over rampen, siger tovholder Bolette van Ingen Bro fra Navigators.
Fødevareoplevelser på Nr. Vosborg
Samarbejdet, der har fået navnet Vestjyske Fødevarer og Oplevelser, skydes for alvor i gang på Nr. Vosborg d. 11. november 2009. Her skal områdets fødevareproducenter, restauranter og kulturformidlere sammen udvikle og afprøve fødevareoplevelser, som Vestjyske Fødevarer og Oplevelser bagefter skal være med til at føre ud i livet.
- Helt overvældende! Sådan beskriver Bolette van Ingen Bro den interesse, der har været omkring arrangementet. Hun er spændt på dagen, hvor de ca. 70 deltagere skal arbejde med fødevareoplevelser.
- Når Gitte Hornshøj først har skudt dagen i gang, er jeg helt sikkert på, at deltagerne på kryds og tværs af brancher sammen med Aalborg Universitet vil designe nogle helt unikke fødevareoplevelser, lyder det entusiastisk fra tovholderen.
Som afslutning på dagens arbejde, bliver de nyudviklede koncepter på underholdende vis vurderet af teatergruppen ’Blot til lyst’, der med sketchs blandt andet vil demonstrere, hvordan forbrugerne vil tage imod de nye fødevareoplevelser.
Øget synlighed, omsætning og beskæftigelse
Det er de fire kommuner Ringkøbing-Skjern, Lemvig, Struer og Holstebro, der sammen med de lokale LAG og Regionen, har skudt projektet i gang. Målet med samarbejdet er at synliggøre og profilere vestjyske fødevarer og oplevelser, både lokalt, nationalt og overfor områdets turister.
Det langsigtede mål er at øge omsætning og beskæftigelse i fødevare- og oplevelsesvirksomheder i Vestjylland og samtidig motivere og stimulere potentielle nye producenter og hermed skabe nye virksomheder og vækst.
Kilde: Navigators