Behov for større revision af fødevarekontrollen
Håndværksrådet og Bager- og Konditormestre i Danmark er som udgangspunkt tilfredse med den aftale, som regeringen har lancereret for at komme snyd og svindel med fødevarer til livs. Men hele ordningen bør tages op til revision, lyder en kritik.
Få brodne kar skader mange
- Der er nogle få brodne kar i fødevarebrancherne, og det rammer alle negativt. Det er drønærgerligt, at hele branchen skal pålægges nye administrative byrder, fordi nogle få virksomheder helt bevidst overtræder reglerne for fødevaresikkerhed. Derfor skal de nye kontrolkampagner efter vores mening målrettes de virksomheder, som har sværest ved at leve op til reglerne. Det som teknisk kaldes en risikobaseret tilgang, siger chefanalytiker i Håndværksrådet Mads Engberg
Højere bøder kan være en måde at afskrække virksomhederne fra at snyde, men desværre er det langt fra sikkert, at det vil afholde dem, der bevidst lever af at overtræde reglerne fra at gøre det. Derfor bør man graduere bødestørrelserne i forhold til, om der er tale om en enkeltstående overtrædelse, eller om der er tale om vaneforbrydere.
- Det er let at blive enige om at hæve bødestørrelsen for de, der bevidst snyder på vægten, hvad enten det er med kød, rengøring eller noget andet. Men det er ikke det, smiley-ordningen har brug for. Der er brug for en større gennemgang af hele systemet, siger Hardy Christensen.
Mulighed for at anke
Øverst på hans liste for ændringer til systemet er netop muligheden for at anke en afgørelse fra kontrollanten, så den forretningsdrivende først mister en smiley og hænges ud som madsvin, når sagen har været gennem flere sæt øjne.
- Fødevarekontrollen er det eneste sted i Danmark, hvor man har samlet retten til at fortolke, udøve og dømme i en og samme person. Sådan er det ingen andre steder i retssystemet, siger BKD-formanden.
Hardy Christensen og BKD håber, at folketingspolitikerne undlader at panik-lovgive og i stedet bruger denne oplagte mulighed til at tænke hele smiley-ordningen igennem.
- Der er ingen grund til at fjerne ordningen på grund af denne sag. For hvad skal komme i stedet? Det er langt bedre at kaste et kritisk blik på hele ordningen, så forbrugerne kan genvinde tilliden til smileyen, understreger Hardy Christensen
Kilde: Håndværksrådet