23948sdkhjf

Kun få virksomheder er gearet til ejerskifte

Mange danske virksomheder står i de kommende år over for at skifte ejer, men ifølge en ny analyse har mere end 50 % ikke formuleret en exit-strategi.
Erhvervs- og Byggestyrelsen har i samarbejde med blandt andre Håndværksrådet udarbejdet en undersøgelse af danske virksomhedslederes exit-strategier.

Resultatet viser, at 50 % af virksomhederne ikke har en plan for, hvordan de vil sælge, overdrage eller trække sig ud af virksomheden. Det er paradoksalt, fordi mange af virksomhederne samtidig forventer et ejerskifte inden for de kommende år:

- Det er stærkt bekymrende, at hver anden virksomhed står uden en plan for, hvordan de skal videreføre virksomheden. Især når knap 40 % af virksomhederne mener, at de skal påbegynde et ejerskifte inden for 2 år. Dermed risikerer Danmark at tabe værdifuld viden og mange arbejdspladser, hvis ejerskifterne mislykkes, siger afdelingschef Anne Holm Sjøberg fra Håndværksrådet.

Hvad er virksomheden værd?
Undersøgelsen viser endvidere, at 42 % af virksomhederne ikke ved, hvad deres virksomhed er værd. Hele 47 % peger på, at den manglende afklaring af, hvad virksomheden er værd er den største udfordring i forbindelse med ejerskiftet. Desuden mener 30 % af virksomhederne, at den aktuelle økonomiske situation er en afgørende barriere:

- Undersøgelsen peger på, at knap halvdelen af virksomhedsejerne er meget usikre på, hvad deres virksomheder er værd i dag. Krisen har medført, at mange virksomheders ’friværdi’ er kommet under pres, og der vil være behov for at igangsætte en fornyet udvikling, der kan skabe mere værdi i virksomheden. I den forbindelse er det glædeligt, at der er kommet flere midler via Vækstkaution og Kom-igang-lån, siger Anne Holm Sjøberg.

Hun oplyser, at Håndværksrådet netop har udgivet et ejerskiftehæfte, som har til formål at gøre virksomhedsejerne opmærksomme på, at de skal bruge en del kræfter på at udvikle deres virksomhed som led i at sikre et vellykket salg.

Hver fjerde mangler køber
23 % af de virksomheder, der ikke har udarbejdet en plan for ejerskiftet, nævner, at de ikke umiddelbart har fundet en oplagt køber til virksomheden.

- Det er meget vigtigt, at der gøres en særlig indsats for at finde potentielle købere til virksomhederne. Meget tyder på, at nye købere skal findes blandt faglærte danskere. Godt 37 % af de virksomheder, der har fundet en efterfølger, der har en erhvervsfaglig uddannelse. Derfor mener vi, at man skal også skal målrette sin indsats mod de mange faglærte medarbejdere i virksomhederne. Her vil man finde mange potentielle iværksættere, slutter Anne Holm Sjøberg.

Undersøgelsen er baseret på 2.532 besvarelser fra virksomheder med gennemsnitligt 12 ansatte.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109